Artikkeli

Teks­ti PAU­LA IL­VET­SA­LO

Ku­vat JEN­NI JUS­TII­NA NIE­MI

Koti ja keit­tiö 6-7/2014

Kahden tyylitaiturin huvila Tukholmassa

Paula Uotila ja Petter Ridderstad asuvat meren rannalla Tukholman keskustan tuntumassa. Kahden tyylitaiturin huvilassa mennyt maailma ja nykyaika puhuttelevat toisiaan.

Tie Pet­ter Rid­ders­ta­din ja Pau­la Uo­ti­lan ko­tiin on to­del­la idyl­li­nen. Olem­me Djur­går­de­nin saa­rel­la, ki­ven­hei­ton pääs­sä Ös­ter­mal­mil­ta. 1700-lu­vul­la ku­nin­gas an­toi tie­tyil­le kau­pun­ki­lai­sil­le oi­keu­den ra­ken­taa ke­sä­hu­vi­lan­sa met­säs­tys­mail­leen, ja vii­mei­nen niis­tä nou­si tän­ne noin 60 vuot­ta sit­ten.

Olohuoneen seinällä on 1700-luvulta metsästysaiheinen suuri maalaus ja sen edessä tanskalaisen Finn Juhlin vuonna 1945 suunnittelemat, vihreällä kankaalla päällystetyt 45-nojatuolit.

Olohuoneen seinällä on 1700-luvulta metsästysaiheinen suuri maalaus ja sen edessä tanskalaisen Finn Juhlin vuonna 1945 suunnittelemat, vihreällä kankaalla päällystetyt 45-nojatuolit.

Rid­ders­ta­din su­vun kel­tai­nen ki­vi­ta­lo si­vu­ra­ken­nuk­si­neen si­jait­see tai­tei­li­jap­rins­si Eu­ge­nin mu­se­o­ko­din, Wal­de­mar­sud­den, naa­pu­ris­sa. Lu­mo­a­vaan pi­ha­pii­riin as­tu­taan muu­rien lo­mas­ta port­ti­kon­kien läpi. Meri pil­kah­te­lee ra­ken­nus­ten vä­lis­tä, ja suu­ret, van­hat puut hu­mi­se­vat kor­keuk­sis­sa.

Rakennusten suojaamassa puutarhassa on mukava kahvitella. Pöytäryhmän takana näkyy työhuoneen ikkuna. Sen viereltä hallista avautuvat pariovet suoraan puutarhaan.

Rakennusten suojaamassa puutarhassa on mukava kahvitella. Pöytäryhmän takana näkyy työhuoneen ikkuna. Sen viereltä hallista avautuvat pariovet suoraan puutarhaan.

Ark­ki­teh­ti­toi­mis­to­aan joh­ta­va Pet­ter Rid­ders­tad ker­too pe­ri­neen­sä oman sii­vun­sa su­vun hu­vi­lan ra­ken­nuk­sis­ta pa­ri­kym­men­tä vuot­ta sit­ten. Per­he on re­mon­toi­nut ta­loa mo­neen ot­tee­seen: vii­mek­si re­mont­tia ovat teh­neet Pet­te­rin iso­äi­ti vuon­na 1975 ja Pet­ter it­se 1990- ja 2000-lu­vuil­la. Pet­ter ja hä­nen puo­li­son­sa Pau­la ovat si­sus­ta­neet ta­los­ta it­sen­sä oloi­sen ja nä­köi­sen sen his­to­ri­aa kun­ni­oit­ta­en.

Kirjastoon avautuvien pariovien yläpuolelle ripustettiin Petter Ridderstadin suvun muotokuvia 1700-luvulta. Huone palveli aikanaan taiteilija Louis Sparren ateljeena.

Kirjastoon avautuvien pariovien yläpuolelle ripustettiin Petter Ridderstadin suvun muotokuvia 1700-luvulta. Huone palveli aikanaan taiteilija Louis Sparren ateljeena.

HIS­TO­RI­AL­LI­SIA ASUK­KAI­TA

– Mil­tei kaik­ki, mikä ta­los­sa näyt­tää ole­van 1700-lu­vul­ta, on to­del­li­suu­des­sa 1850-lu­vun pe­ru­ja, Pet­ter ker­too ta­los­taan, joka on hä­nel­le tut­tu jo lap­suu­des­ta.

Helena Blomqvistin The Liberation Infantry -valokuvateos ripustettiin rokokoopöydän päälle.

Helena Blomqvistin The Liberation Infantry -valokuvateos ripustettiin rokokoopöydän päälle.

Sil­loin ta­los­sa asui vuok­ral­la Pet­te­rin hy­vin muis­ta­ma Lou­is Spar­re puo­li­soi­neen. Spar­re oli ruot­sa­lai­nen tai­tei­li­ja, muo­toi­li­ja ja krei­vi, joka teki ai­koi­naan uraa myös Suo­mes­sa. 1800-lu­vun lo­pul­la Spar­re kävi maa­laus­ret­kil­lä Kar­ja­las­sa Ak­se­li Gal­len-Kal­le­lan ja mui­den ka­re­li­a­nis­tien kans­sa. Vuo­si­sa­to­jen vaih­tees­sa hän joh­ti Por­voo­seen pe­rus­ta­maan­sa Iris-teh­das­ta, jos­sa val­mis­tet­tiin huo­ne­ka­lu­ja ja ke­ra­miik­kaa.

– Pe­la­sin kou­lui­käi­se­nä Lou­is Spar­ren kans­sa do­mi­noa hä­nen atel­jees­saan, ny­kyi­ses­sä olo­huo­nees­sam­me. Pu­huim­me kai­kes­ta mah­dol­li­ses­ta ei­kä mei­tä hai­tan­nut 87 vuo­den ikä­e­ro, Pet­ter muis­te­lee.

Antiikkipulloa ja hopeavaasia käytetään maljakkoina.

Antiikkipulloa ja hopeavaasia käytetään maljakkoina.

Lou­is Spar­ren puo­li­so oli kir­jai­li­ja, muo­toi­li­ja ja kir­jo­jen ko­ru­si­to­ja Eva Man­ner­heim Spar­re. Hän oli mar­salk­ka Man­ner­hei­min pik­ku­si­sar.

– Tai­tei­li­ja­pa­ris­kun­nal­le asun­non vuok­ran­nut iso­äi­ti­ni oli hei­dän hyvä ys­tä­vän­sä. Si­vu­ta­lo toi­mi Lou­is Spar­ren atel­jee­na tä­män pa­lat­tua ta­kai­sin Tuk­hol­maan vuon­na 1908 Iris-teh­taan sul­keu­tu­mi­sen jäl­keen, Pet­ter ker­too.

Olohuone on kahden kerroksen korkuinen. Kivimuuratun tulisijan yläpuolella on parvi. Noja-tuolien ja sohvaryhmän seurana on metallinen pöytä Oscar & Clothildesta.

Olohuone on kahden kerroksen korkuinen. Kivimuuratun tulisijan yläpuolella on parvi. Noja-tuolien ja sohvaryhmän seurana on metallinen pöytä Oscar & Clothildesta.

Myös mar­salk­ka vie­rai­li ai­koi­naan ta­los­sa. Sii­tä ker­too ni­mi­kir­joi­tus van­has­sa vie­ras­kir­jas­sa.

Keittiöstä kuljetaan kirjaston läpi olohuoneeseen, missä kattoikkuna valaisee tilaa. Takaseinällä on Esko Männikön valokuvateos aiheenaan härkä.

Keittiöstä kuljetaan kirjaston läpi olohuoneeseen, missä kattoikkuna valaisee tilaa. Takaseinällä on Esko Männikön valokuvateos aiheenaan härkä.

KEIT­TIÖ SIIR­TYI ME­REN PUO­LEL­LE

Keit­tiö on Pet­te­rin ja Pau­lan ko­din eh­do­ton sy­dän. Vii­mei­ses­sä re­mon­tis­sa se siir­ret­tiin olo­huo­neen jat­keek­si. Ta­loa kas­va­tet­tiin ai­na me­ren­ran­ta­pa­ti­ol­le as­ti niin, et­tä me­ren liik­keet väl­keh­ti­vät keit­ti­ö­pää­dyn la­si­o­vis­sa.

Holvikaaren alta siirrytään olohuoneesta halliin. Hallissa on olohuoneen tavoin öölantilaiset kalkkikivilaatat.

Holvikaaren alta siirrytään olohuoneesta halliin. Hallissa on olohuoneen tavoin öölantilaiset kalkkikivilaatat.

Keit­ti­ön kaa­pis­to­jen pai­kat, ta­sot, avo­tu­li – kaik­ki on suun­ni­tel­tu in­to­hi­mol­la ja mil­li­met­rin tark­kuu­del­la. Lop­pu­tu­los on kui­ten­kin ren­to ja ko­di­kas. Te­ki­jöi­den tark­kuu­des­ta ker­too tie­tyn pu­nai­sen sä­vyn jäl­ji­tys. Vuo­sia sit­ten kum­pi­kin oli ta­hol­laan ihas­tu­nut mai­nos­toi­mis­ton keit­ti­ön­kaap­pien vä­riin. Kun sa­maa pu­nais­ta ha­lut­tiin omaan ko­tiin, sitä et­sit­tiin niin kau­an, et­tä juu­ri oi­kea sävy löy­tyi.

– Meil­lä on yh­tei­nen mai­nos­toi­mis­to­taus­ta, mut­ta Pet­ter vaih­toi myö­hem­min ark­ki­teh­din töi­hin, ker­too Pau­la, joka on am­ma­til­taan graa­fi­nen suun­nit­te­li­ja.

Paula ja Petter nauttivat idyllistään. Vesi lainehtii lähellä ja puutarhassa istuessa voi seurata lahdella kulkevia veneitä. Djurgårdenin alueella on useita museoita, kuuluisimpana Skansenin ulkoilmamuseo.

Paula ja Petter nauttivat idyllistään. Vesi lainehtii lähellä ja puutarhassa istuessa voi seurata lahdella kulkevia veneitä. Djurgårdenin alueella on useita museoita, kuuluisimpana Skansenin ulkoilmamuseo.

Hie­nos­tu­nut pu­nai­nen, puu­pin­nat, te­räs ja vaa­lea muu­ri luo­vat puit­teet ruo­kai­luil­le ja il­la­nis­tu­jai­sil­le ys­tä­vien kans­sa. Kaik­ki­al­la lei­juu yrt­tien ja vi­han­nes­ten tuok­su. Työ­ta­sol­la ruu­kuis­sa ja ki­pois­sa odot­ta­vat pa­vut, pap­ri­kat ja ba­si­li­kat käyt­tö­vuo­ro­aan, ja ul­ko­na pa­ti­ol­la kas­vaa ros­ma­rii­ni ruu­kus­sa.

– Ra­kas­tan ruo­an­lait­toa. Maal­la saa­res­sa mi­nul­la on iso kas­vi­maa ja ta­lon ta­ka­na mus­tik­ka­met­sä, Pau­la sa­noo.

Hän muis­taa yhä myös lap­suu­den mus­tik­ka­maat Kes­ki-Suo­mes­sa.

Kirjaston seinällä on grafiikkateosten kokoelma. Sohvan edessä on Mogens Lassenin suunnittelema egyptiläinen mahonkipöytä.

Kirjaston seinällä on grafiikkateosten kokoelma. Sohvan edessä on Mogens Lassenin suunnittelema egyptiläinen mahonkipöytä.

– Juur­ruin Tuk­hol­maan al­le kak­si­kymp­pi­se­nä ke­sä­lo­ma­mat­kal­la, kun ra­hat lop­pui­vat ja piti men­nä töi­hin. Ke­sän päät­teek­si hain kou­lu­tus­ta­ni vas­taa­via pai­no­a­lan töi­tä ja pää­dyin lo­pul­ta graa­fi­kok­si, hän ker­too.

Työhuoneessa on tanskalaisen Dinesenin kaunis douglaskuusi-lautalattia. Perä-seinällä näkyy japanilaisen Hiroshi Sugimoton valokuvateos.

Työhuoneessa on tanskalaisen Dinesenin kaunis douglaskuusi-lautalattia. Perä-seinällä näkyy japanilaisen Hiroshi Sugimoton valokuvateos.

AJAN HAU­RAS­TA­MA KAU­NEUS

Olo­huo­nees­sa on kor­keut­ta kah­den ker­rok­sen ver­ran. Huo­neen kes­kel­lä on soh­va­ryh­mä ja sei­nil­lä pal­jon tai­det­ta. Pa­ri­o­vien pääl­lä on kol­me muo­to­ku­vaa 1700-lu­vul­ta. Yk­si niis­tä esit­tää Pet­te­rin esi-isää, Pet­ter Sol­dan Rid­ders­ta­dia, joka tuli Suo­mes­ta Ruot­siin vuon­na 1718 per­heen­sä kans­sa.

– Pi­dän muo­to­ku­vis­ta, ne ker­to­vat su­vus­ta­ni. Tääl­lä on pal­jon myös su­ku­ni pe­rin­tö­e­si­nei­tä ja -huo­ne­ka­lu­ja. Ajan hau­ras­ta­ma kau­neus pu­hut­te­lee mi­nua, ku­ten myös van­ho­jen esi­nei­den laa­tu ja niis­sä nä­ky­vä työn jäl­ki, hän to­te­aa.

Sivupöydän vieressä on lattiasta kattoon ulottuva Paulan keitto-kirjojen kokoelma. Aputuoleina toimivat Alvar Aallon suunnittelemat jakkarat.

Sivupöydän vieressä on lattiasta kattoon ulottuva Paulan keitto-kirjojen kokoelma. Aputuoleina toimivat Alvar Aallon suunnittelemat jakkarat.

Van­han ihai­lu ei sul­je pois kiin­nos­tus­ta ny­ky­tai­tee­seen ja mo­der­niin de­sig­niin. Mo­lem­pien huo­ne­ka­lu­suo­si­kit löy­ty­vät tans­ka­lai­ses­ta, so­dan­jäl­kei­ses­tä mo­der­nis­mis­ta. Keit­ti­ös­sä on Hans J. Weg­ne­rin Y-tuo­lit ja olo­huo­nees­sa, met­säs­ty­sai­hei­sen 1700-lu­vun maa­lauk­sen edes­sä, Finn Juh­lin vih­re­äl­lä kan­kaal­la pääl­lys­te­tyt no­ja­tuo­lit.

Työpöydän äärestä avautuu näkymä puutarhaan, ja taustalla välkehtii meri. Työpöytä on tanskalaisen Nanna Ditzelin suunnittelema.

Työpöydän äärestä avautuu näkymä puutarhaan, ja taustalla välkehtii meri. Työpöytä on tanskalaisen Nanna Ditzelin suunnittelema.

Ko­din van­haa ja ar­vo­kas­ta si­sus­tus­ta ra­vis­te­lee myös ai­ka­lais­ten yl­lä­tyk­sel­li­nen ja vai­kut­ta­va va­lo­ku­va­tai­de. Täs­tä hy­vä­nä esi­merk­ki­nä on He­le­na Blomq­vis­tin api­na-ai­hei­nen va­lo­ku­va­te­os 1700-lu­ku­lai­sen ro­ko­koo­tait­to­pöy­dän pääl­lä.

Antiikkinen klaffipöytä toimii kätevästi apupöytänä ja laskutilana ruokaa laitettaessa.

Antiikkinen klaffipöytä toimii kätevästi apupöytänä ja laskutilana ruokaa laitettaessa.

Pa­ris­kun­nas­ta juu­ri Pau­la ko­ko­aa ja yh­dis­te­lee ku­via ku­mar­te­le­mat­ta eri vuo­si­sa­to­ja, tyy­li­suun­tia ja kult­tuu­re­ja toi­siin­sa. Sen hän ker­too te­ke­vän­sä tun­teel­la. Muo­to ja vä­rit taas voi­vat ol­la har­kit­tu­ja, ku­ten an­tiik­ki­pöy­dän ja va­lo­ku­va­te­ok­sen har­mai­den ja vih­rei­den kir­jo. Kai­ken ta­ka­na vai­kut­taa myös graa­fi­kon am­mat­ti­tai­to, työs­sä ke­hit­ty­nyt tark­ka es­te­tii­kan taju.

Maisema paviljongilta merenlahdelle muuttuu vuoden- ja vuorokaudenaikojen mukaan. Kesällä lahdella kulkevat veneet, talvipimeällä lahden toisella puolella kerrostalojen ikkunoista tuikkivat sadat valot.

Maisema paviljongilta merenlahdelle muuttuu vuoden- ja vuorokaudenaikojen mukaan. Kesällä lahdella kulkevat veneet, talvipimeällä lahden toisella puolella kerrostalojen ikkunoista tuikkivat sadat valot.

TA­LON SIE­LUA MET­SÄS­TÄ­MÄS­SÄ

Kah­teen­sa­taan ne­li­öön mah­tuu kuu­si huo­net­ta ja keit­tiö. Van­han ra­ken­nuk­sen muo­to oh­jaa ta­lon huo­ne­jär­jes­tys­tä. Eteis­hal­lis­ta va­sem­mal­la si­jait­see työ­huo­ne, oi­ke­al­ta joh­ta­vat por­taat vie­ras­huo­nei­siin. Hal­lis­ta kul­je­taan hol­vin al­ta olo­huo­nee­seen ja keit­ti­ö­sii­peen, vä­li­ai­kai­sia por­tai­ta pit­kin nous­taan ma­kuu­huo­nee­seen.

Ko­din ti­la­jär­jes­tys tun­tuu re­mon­tin jäl­keen it­ses­tään sel­väl­tä ja luon­nol­li­sel­ta, mut­ta suun­nit­te­lu­vai­hees­sa oli haas­tei­ta. Pet­ter Rid­ders­tad miet­tii kui­ten­kin työk­seen ta­lo­jen ole­mus­ta ja tie­tää, mi­ten löy­tää re­mon­tis­sa pa­ras mah­dol­li­nen lop­pu­tu­los.

– Vaik­ka talo oli­si kuin­ka van­ha, sen ei tar­vit­se ol­la mu­seo, hän to­te­aa.

Kylpyhuone noudattaa klassismin ajan selkeyttä. Materiaalit ovat aitoja, kaapisto on puuta ja lattia kalkkikiveä.

Kylpyhuone noudattaa klassismin ajan selkeyttä. Materiaalit ovat aitoja, kaapisto on puuta ja lattia kalkkikiveä.

Ruot­sa­lai­sen sal­li­van tyy­lin mu­kaan ei ole ole­mas­sa tiuk­ko­ja sään­tö­jä, mitä ra­ken­nuk­sel­le saa ja mitä ei saa teh­dä. Esi­mer­kik­si omaan ko­tiin­sa hän va­lit­si hy­väk­si ko­e­tut pe­rin­tei­set lat­ti­a­ma­te­ri­aa­lit: hal­lis­sa ja olo­huo­nees­sa on kalk­ki­ki­vi­laa­tat, työ­huo­nees­sa kuu­si­lan­kut, ma­kuu­huo­nees­sa bam­bua ja muu­al­la van­hat lau­ta­lat­ti­at. Sei­nä­pin­nat ovat vaa­lei­ta, kat­to­par­rut tum­mia.

Pet­ter pu­huu kau­niis­ti ta­lon sie­lus­ta.

– Hy­vin van­hat ja vie­hät­tä­vät ta­lot an­sait­se­vat en­tis­tä­mi­sen. Jot­kin uu­dem­mis­ta taas vaa­ti­vat mel­koi­sia muu­tok­sia, et­tä ta­lol­le löy­tyi­si ta­sa­pai­no.

Keittiön edustalla patiolla on viihtyisä istuinryhmä. Patiota suojaa aikanaan talon seinän jatkeeksi rakennettu muuri.

Keittiön edustalla patiolla on viihtyisä istuinryhmä. Patiota suojaa aikanaan talon seinän jatkeeksi rakennettu muuri.

Omas­sa idyl­lis­sään me­ren ja puis­to­jen kes­kel­lä asu­va pa­ris­kun­ta osaa ar­vos­taa asuin­paik­kan­sa rau­haa sekä kau­nis­ta ja tai­dol­la si­sus­tet­tua ta­lo­aan. Seu­raa­vak­si he suun­nit­te­le­vat kas­vi­huo­net­ta keit­ti­ön jat­keek­si. Sen avul­la ke­sä­se­son­kia saa­tai­siin jat­ke­tuk­si, sil­lä ke­vääl­lä meri hoh­kaa pit­kään kyl­mää.

Tilaa uutiskirje
Tilaa uutiskirje