Artikkeli
Olohuoneessa on yhä Aallon tarjoiluvaunu, joka hankittiin kotiin talon rakentamisen yhteydessä.

Olohuoneessa on yhä Aallon tarjoiluvaunu, joka hankittiin kotiin talon rakentamisen yhteydessä.

Au­ne Wa­ro­nen ku­vat Heik­ki Rau­tio

Muotoilija Päivi Rintaniemen kodissa on luonnon­lä­hei­syyttä ja töissä Pohjanmaan pelkistetty maisema

Päivi Rintaniemen kodissa Seinäjoella on henkäys Italiaa ja Japania. Kalusteet on hankittu kestämään aikaa ja elämää.

Päivi Rintaniemi on palkittu muotoilija ja kuvanveistäjä.

Päivi Rintaniemi on palkittu muotoilija ja kuvanveistäjä.

Seinällä on taiteilijaystävien pieniä teoksia sekä vasemmalla ylhäällä mustavalkoinen reliefi Rakkauskirjeet. Sen Päivi teki Markulle ollessaan residenssissä Rivieralla 2016.

Seinällä on taiteilijaystävien pieniä teoksia sekä vasemmalla ylhäällä mustavalkoinen reliefi Rakkauskirjeet. Sen Päivi teki Markulle ollessaan residenssissä Rivieralla 2016.

Luon­to on lä­hel­lä Päi­vi ja Mark­ku Rin­ta­nie­men ko­dis­sa Sei­nä­jo­el­la, ei­kä vain alu­een met­sien tai Päi­vin maan­lä­hei­sen ke­ra­miik­ka­tai­tei­li­jan am­ma­tin vuok­si. Si­sä­ti­lois­sa pin­ta­ma­te­ri­aa­li­na on puu­ta ja tiil­tä, vä­rei­nä val­kois­ta ja mus­taa sekä puun ja tii­len sä­vy­jä. Päi­vän­va­lo läi­keh­tii keit­ti­ön val­koi­sel­la tii­li­sei­näl­lä ja si­sä­kat­to­jen puu­ra­ken­tei­den lo­mas­sa.

Sa­ves­ta työs­tet­ty­jä tai­tei­li­jan omia te­ok­sia on esil­lä. Iso si­jan­sa ko­dis­sa on myös mui­den tai­tei­li­joi­den ja tai­tei­li­ja­ys­tä­vien töil­lä sekä laa­duk­kaal­la de­sig­nil­la.

Hil­lit­tyä vä­ri­maa­il­maa täy­den­tä­vät läm­pi­mät kel­tai­set: ys­tä­vän, si­sus­tu­sark­ki­teh­ti Päi­vi ­Mi­ko­lan tuo­lit ja tai­deg­raa­fik­ko El­sa Ytin se­rig­ra­fia. El­sa Yt­ti oli Päi­vin tai­de­pe­da­go­gii­kan opin­to­jen ai­kaan opet­ta­ja­na Tai­de­te­ol­li­ses­sa kor­ke­a­kou­lus­sa, mis­sä hä­nel­lä oli myös työ­huo­ne.

– Kä­vin hä­nen huo­nees­saan, ja vaik­ka mi­nun maa­il­ma­ni oli vä­reil­tään maan­lä­hei­nen, ihas­tuin tä­hän työ­hön. Myö­hem­min ky­syin, oli­si­ko se myyn­nis­sä. Sain ilok­se­ni os­taa sen. Sii­tä tuli mei­dän au­rin­kom­me, Päi­vi ker­too.

Vuon­na 1986 teh­ty mut­ta 1990-lu­vul­la han­kit­tu se­rig­ra­fia on myös muis­to kau­des­ta, kun ty­tär syn­tyi per­hee­seen kah­den po­jan jäl­keen.

– Si­sa­re­ni sa­noo, et­tä hän toi elä­mää­ni vä­rit.

Keittiö saa valoa isosta ikkunasta. Saareke erottaa ruokailutilan keittiöstä.

Keittiö saa valoa isosta ikkunasta. Saareke erottaa ruokailutilan keittiöstä.

Uniikit valokuvateokset ruokailutilan seinällä ovat Laura Beloffin töitä. Lastutuolit ovat perinteiset provencelaiset istuimet.

Uniikit valokuvateokset ruokailutilan seinällä ovat Laura Beloffin töitä. Lastutuolit ovat perinteiset provencelaiset istuimet.

Pal­jon ti­laa, vä­hän sei­niä

Nuo­re­na Päi­vi ajat­te­li, et­tä koti tu­lee ole­maan ker­ros­ta­los­sa, mut­ta pian suun­ni­tel­mat muut­tui­vat. Mark­ku ha­lu­si ra­ken­taa ta­lon.

– Ei meil­lä ol­lut kuin omat kä­det. Os­tim­me vuon­na 1980 Sei­nä­jo­en kau­pun­gil­ta ton­tin ja ryh­dyim­me työ­hön. Minä olin vä­hän yli kak­si­kymp­pi­nen, Päi­vi ker­too ja hy­myi­lee.

In­si­nöö­ri­puo­li­so työs­ken­te­li ra­ken­nu­sa­lal­la ja sei­nä­jo­ki­nen ark­ki­teh­ti Ju­ha­ni Lah­ti löy­tyi kon­tak­tien kaut­ta. Toi­vee­na oli pal­jon ti­laa ja vä­hän sei­niä. Ara­va­mää­räys­ten vuok­si toi­vei­ta piti ke­vy­es­ti kar­sia. Lo­pul­ta ko­ko­nai­suus muo­tou­tui kes­kel­lä asun­toa ole­van sy­dän­muu­rin ym­pä­ril­le. Ajal­le poik­keuk­sel­li­ses­ti lat­ti­a­pin­ta tuli kah­teen ta­soon muu­ta­man por­ra­sas­kel­man erot­ta­ma­na.

Päi­vi muu­ra­si keit­ti­ön ja ruo­kai­lu­huo­neen si­sä­sei­nät omin kä­sin tii­lis­tä, jot­ka Mark­ku oli saa­nut han­ki­tuk­si pur­ku­ta­los­ta Ete­lä-Poh­jan­maal­ta. Muu­ra­ri oli ti­lat­tu, mut­ta hän teki kier­rä­tys­tii­lis­tä lii­an siis­tiä pin­taa.

– Tar­tuin työ­hön, ja pu­na­sa­vi­set tii­let hal­kais­tiin. Niin saa­tiin pin­nas­ta vie­lä elä­väm­pi. Pu­na­tii­li oli­si ol­lut sel­lai­se­naan kau­nis, mut­ta tä­hän lii­an tum­ma. Sii­tä tuli sit­ten val­koi­nen.

Il­man kom­mel­luk­sia ei ta­lon ra­ken­ta­mi­nen heti su­ju­nut. Keit­ti­ön sei­nä oli jo puo­li­val­mis, kun ­Päi­vi ko­men­net­tiin pur­ku­hom­miin. Sei­nää pys­tys­sä pi­tä­vät kiin­nik­keet puut­tui­vat. Kel­la­ri rä­jäy­tet­tiin kal­li­o­ton­til­le aja­tuk­se­na luo­da sii­tä har­ras­te­ti­la lap­sil­le. Lo­pul­ta kel­la­ri pää­tyi pal­ve­le­maan ke­ra­miik­ka­tuo­tan­toa va­lu­muot­tien si­joi­tus­paik­ka­na.

Kai­ken ra­ken­ta­mi­sen kes­kel­lä Päi­vi kul­ki en­sim­mäi­sen opis­ke­lu­vuo­den ke­ra­miik­ka­tai­teen opin­nois­sa Hel­sin­gis­sä. Mark­ku ja vuo­si­na 1977 ja 1980 syn­ty­neet po­jat tu­li­vat vuok­ra-asun­toon pää­kau­pun­kiin seu­raa­va­na vuon­na.

Keittiön puuhella, Högforsin 5A, on kotoisin Päivin lapsuudenkodista. Hän muistaa varhaisten aamujen ääni­maailman, kun isä sytytteli tuohen avulla hellaan tulet. Kahvimylly on Markun lapsuudenkodista.

Keittiön puuhella, Högforsin 5A, on kotoisin Päivin lapsuudenkodista. Hän muistaa varhaisten aamujen ääni­maailman, kun isä sytytteli tuohen avulla hellaan tulet. Kahvimylly on Markun lapsuudenkodista.

Ins­pi­raa­ti­o­ta Aal­lol­ta ja Ita­li­as­ta

Vi­su­aa­li­suus ja laa­tu oh­ja­si­vat jo ra­ken­nus­vai­hees­sa ma­te­ri­aa­li­va­lin­to­ja, vaik­ka tie­det­tiin, et­tä talo me­nee en­sin vuok­ral­le. Koti vii­meis­tel­tiin vas­ta kun per­he pa­la­si vuon­na 1985 Päi­vin opin­to­jen jäl­keen Hel­sin­gis­tä Sei­nä­jo­el­le.

– Ara­va­lai­nal­la ra­ken­net­tu talo saa­tiin eri­tyis­lu­val­la an­taa vuok­ral­le opis­ke­lu­je­ni ajak­si, Päi­vi muis­te­lee.

Kun pa­luu­muut­to oli sel­vä, lat­ti­aan ti­lat­tiin tii­len­vä­ri­set laa­tat Ita­li­as­ta. Sel­lai­sia ei saa­nut Suo­mes­ta, jos­sa ajan tren­di oli val­koi­nen laat­ta­lat­tia.

Al­var Aal­lon te­ok­set saat­ta­vat ol­la va­li­tun es­te­tii­kan taus­tal­la, mut­ta ei­vät tie­toi­ses­ti.

– Olin toki ai­na ihail­lut esi­mer­kik­si La­keu­den Ris­tin lat­ti­aa. Mut­ta vai­ku­tuk­sen­sa oli myös Ita­li­an Ur­bi­non tii­li­ka­toil­la ja vä­ri­maa­il­mal­la sekä muo­doil­la, jot­ka siel­lä koh­ta­sin. Olin siel­lä en­sim­mäi­se­nä opis­ke­lu­vuon­na.

Pian Ete­lä-Poh­jan­maal­le pa­luun jäl­keen ta­loon ryh­dyt­tiin suun­nit­te­le­maan työ­huo­net­ta. Sii­hen ark­ki­teh­dik­si löy­tyi Ant­ti Tal­vi­tie Sei­nä­jo­el­ta.

Kor­kea ja va­loi­sa tila val­mis­tui 1986 syk­syl­lä ja kas­voi osak­si ko­ko­nai­suut­ta. Osin työ­huo­neen pääl­le tuli toi­nen asuin­ker­ros. Siel­lä viih­ty­vät ny­kyi­sin jäl­ki­pol­vet Sei­nä­jo­el­la käy­des­sään.

Elsa Ytin hehkuva serigrafia tuo auringon olohuoneeseen. Pyörillä oleva pöytä teetettiin Jurvan puuseppäopiskelijoilla. Pöytä on toiminut niin esiintymis­lavana kuin pelipöytänäkin.

Elsa Ytin hehkuva serigrafia tuo auringon olohuoneeseen. Pyörillä oleva pöytä teetettiin Jurvan puuseppäopiskelijoilla. Pöytä on toiminut niin esiintymis­lavana kuin pelipöytänäkin.

Olohuoneesta on muutama askelma ruokailutilaan ja keittiöön.

Olohuoneesta on muutama askelma ruokailutilaan ja keittiöön.

Laa­tu kes­tää

Jo ra­ken­nu­sai­ka­na pää­tet­tiin, et­tä ta­lon bud­je­tis­ta pi­tää jää­dä so­pi­va sum­ma mo­lem­pien ha­lu­a­maan huo­ne­ka­luun. Os­tos oli Ar­te­kin tar­joi­lu­vau­nu 900, Al­var Aal­lon de­signk­las­sik­ko. Sil­lä on olo­huo­nees­sa yhä paik­kan­sa.

Ko­din si­sus­tus­ta on täy­den­net­ty vuo­sien ai­ka­na har­ki­ten. Taus­tal­la on aja­tus sii­tä, et­tä kun ker­ral­la os­taa oi­ke­as­ti ha­lu­a­man­sa ja laa­duk­kaan tuot­teen, se kes­tää su­ku­pol­vel­ta toi­sel­le ja kun­ni­oit­taa myös ym­pä­ris­töä: Ita­li­a­lai­sis­ta, jo muu­ta­maan ker­taan pääl­lys­te­tyis­tä soh­vis­ta saa tai­o­tuk­si ison sän­gyn yö­vie­rail­le. Jur­va­lai­sil­ta puu­sep­pä­o­pis­ke­li­joil­ta on ti­lat­tu muun mu­as­sa olo­huo­neen soh­va­pöy­tä, joka on mil­loin saa­nut toi­mia pe­li­pöy­tä­nä, mil­loin las­ten ja las­ten­las­ten esiin­ty­mis­la­va­na. Jos­kus pöy­däl­lä on ol­lut jou­lu­kuu­si­kin. Pöy­däs­sä on pyö­rät al­la, ku­ten mo­nel­la huo­ne­ka­lul­la ko­dis­sa tai työ­huo­neel­la.

– Kun ka­lus­tei­ta voi lii­ku­tel­la, se hel­pot­taa elä­mää.

Päivin nimetön teos on seinällä ja yksi Amforan oksamaljakoista sen alla. Hyllyllä on pojanpojan junassa tekemä piirros Päivistä. Päivi Mikolan tuoleissa on mukava keinahdella.

Päivin nimetön teos on seinällä ja yksi Amforan oksamaljakoista sen alla. Hyllyllä on pojanpojan junassa tekemä piirros Päivistä. Päivi Mikolan tuoleissa on mukava keinahdella.

Ke­ve­än ja pai­na­van ta­sa­pai­no

Jur­vas­ta on ko­toi­sin myös val­ta­va ruo­ka­pöy­tä, jol­le tar­vi­taan puo­li tu­si­naa kan­ta­jaa. Päi­vi toi­mi jo lak­kau­te­tus­sa op­pi­lai­tok­ses­sa muo­toi­lu­a­lan opet­ta­ja­na en­nen oman yri­tyk­sen­sä Am­fo­ran pe­rus­ta­mis­ta.

– Ha­lu­sin isoon ti­laan ison ja pai­na­van pöy­dän, jol­le kaik­ki ruo­kai­lu­as­ti­at mah­tu­vat. Vä­hän ke­vy­em­pi­kin se oli­si voi­nut ol­la. Toi­saal­ta nyt sil­le on käyt­töä, kun mei­dän per­he­kun­nas­sam­me on jo 13 hen­keä.

Ruo­ka­pöy­dän ym­pä­ril­lä on pro­ven­ce­lai­set las­tu­tuo­lit, jot­ka ovat vi­su­aa­li­ses­ti ta­sa­pai­nos­sa ison pöy­dän kans­sa.

– Pik­ku­hil­jaa ne al­ka­vat ra­pis­tua, mut­ta muu­ta­ma si­jal­le han­kit­tu tes­ti­tuo­li on jou­tu­nut väis­ty­mään. Näis­sä on hyvä is­tua ja näis­tä me pi­däm­me.

Käytävässä on hattumuistoja matkoilta. Vasemmalla on käynti työhuoneeseen ja lasioven takaa portaat nousevat yläkertaan.

Käytävässä on hattumuistoja matkoilta. Vasemmalla on käynti työhuoneeseen ja lasioven takaa portaat nousevat yläkertaan.

Luon­non gra­fiik­kaa

Kun val­ta­va pöy­tä ka­te­taan, lau­ta­set, kul­hot ja ku­pit ovat ai­na Päi­vin Am­fo­ran mal­lis­tos­ta. Sa­mal­la vah­vis­tuu yh­teys ja­pa­ni­lai­seen es­te­tiik­kaan, joka tu­lee ko­dis­sa Ita­li­an ohel­la mie­leen.

– Kun läh­din mark­ki­noi­maan as­ti­oi­ta ai­koi­naan Ja­pa­niin, oli jän­nä huo­ma­ta se, mi­ten muo­to­kie­li tai­pui sii­hen kult­tuu­riin. Esi­mer­kik­si heil­lä on ihan oma fi­lo­so­fi­an­sa kol­mi­on­muo­toi­sil­le ­esi­neil­le.

Ja­pa­ni­lai­set puo­les­taan sa­noi­vat, et­tä Am­fo­ran esi­neis­sä ja muo­to­kie­les­sä nä­kyy kau­niis­ti skan­di­naa­vi­sen luon­non gra­fiik­ka.

– En ol­lut kos­kaan aja­tel­lut, et­tä Poh­jan­maan pel­kis­tet­ty mai­se­ma sekä taus­ta­ni – lähi­luon­to, met­sät, sam­mal­mät­täät ja luon­to­kap­pa­leet, esi­mer­kik­si ki­vet, joil­la olen lap­se­na leik­ki­nyt – ­nä­kyi­si­vät töis­sä­ni sil­lä ta­val­la. Se oli iha­na kuul­la.

Päivillä on työhuone kodin yhteydessä.

Päivillä on työhuone kodin yhteydessä.

Koti

Sei­nä­jo­el­la

Vuon­na 1985 val­mis­tu­nees­sa oma­ko­ti­ta­los­sa
4 h + k + ruo­kai­lu­ti­la + työ­huo­ne ja sau­na, 200 m².

Asuk­kaat

Muo­toi­li­ja, ku­van­veis­tä­jä
Päi­vi Rin­ta­nie­mi ja puo­li­so Mark­ku Rin­ta­nie­mi.
Päi­vi Ins­tag­ra­mis­sa
@pai­vi­rin­ta­nie­mi ja
@am­fo­ra­de­sign.