Artikkeli

Sir­pa Leh­mus LKV, myyn­ti­joh­ta­ja Kiin­teis­tö­maa­il­ma Es­poo Con­fi­den­ce m2 Oy LKV

Koti ja keit­tiö 6-7/2014

Kuva Ari Lah­ti

Mitä tehdä, kun ostamassamme talossa on laatuvirhe?

Hankimme 8 kuukautta sitten omakotitalon. Kaupan jälkeen ilmeni ongelmia talon lämmi­tys­jär­jes­tel­mässä. Talossa oli teetetty kuntotarkastus ennen kauppaa eikä lämmi­tys­jär­jes­telmän puutteellisesta toiminnasta ollut mainittu tarkastajalle eikä ostajille. Onko myyjällä oikeus korjata virhe? Voimmeko ostajina hakea korvausta tai hinnan alennusta virheen takia?

Oma­ko­ti­ta­lon kau­pas­sa nou­da­te­taan maa­kaa­ren sään­nök­siä, joi­den mu­kaan myy­jäl­lä ei ole vel­vol­li­suut­ta, mut­ta ei myös­kään oi­keut­ta kor­ja­ta vir­het­tä. On siis täy­sin os­ta­jan pää­tet­tä­vis­sä, mi­ten hän ha­lu­aa me­ne­tel­lä. Toki os­ta­ja ja myy­jä voi­vat yh­tei­ses­ti so­pia, et­tä myy­jä kor­jaa vir­heet. Kiin­teis­tös­sä on laa­tu­vir­he, jos kiin­teis­tö ei ole omi­nai­suuk­sil­taan sel­lai­nen kuin on so­vit­tu. Edel­leen kiin­teis­tös­sä on vir­he, jos myy­jä on en­nen kau­pan te­ke­mis­tä jät­tä­nyt il­moit­ta­mat­ta os­ta­jal­le ra­ken­nuk­sen kun­toon liit­ty­väs­tä omi­nai­suu­des­ta ja lai­min­lyön­nin voi­daan olet­taa vai­kut­ta­neen kaup­paan. Kiin­teis­tös­sä on vir­he myös, mi­kä­li se sa­lai­sen vir­heen vuok­si poik­ke­aa laa­dul­taan mer­kit­tä­väs­ti vas­taa­vis­ta kiin­teis­tös­tä, kun ote­taan huo­mi­oon muun mu­as­sa kaup­pa­hin­ta.

Os­ta­jan on myös tar­kas­tet­ta­va koh­de, eli hän ei voi jät­täy­tyä vain myy­jän an­ta­mien tie­to­jen va­raan. Kun­to­kar­toi­tuk­set ja kos­teus­mit­tauk­set ei­vät vä­hen­nä myy­jän vas­tuu­ta pii­le­vis­tä vir­heis­tä. Tar­kas­tuk­ses­sa ha­vait­tui­hin vir­hei­siin ei os­ta­ja voi nor­maa­li­ta­pauk­ses­sa ve­do­ta. Os­ta­ja ei voi ve­do­ta vir­hee­nä seik­kaan, jos­ta hän on ol­lut tie­toi­nen kaup­paa teh­tä­es­sä.

Kiin­teis­tön myy­jä vas­taa kau­pan jäl­keen vii­den vuo­den ajan kiin­teis­tös­sä il­me­ne­vis­tä laa­tu­vir­heis­tä. Maa­kaa­ren mu­kaan os­ta­ja ei saa ve­do­ta vir­hee­seen, el­lei hän il­moi­ta vir­hees­tä ja vir­hee­seen pe­rus­tu­vis­ta vaa­ti­muk­sis­taan koh­tuul­li­ses­sa ajas­sa sii­tä, kun hän ha­vait­si vir­heen tai, kun hä­nen oli­si pi­tä­nyt se ha­vai­ta.

Jos myy­jä on me­ne­tel­lyt kun­ni­an­vas­tai­ses­ti ja ar­vot­to­mas­ti tai tör­ke­än huo­li­mat­to­mas­ti, os­ta­ja voi vaa­tia seu­raa­muk­sia, vaik­ka vii­den vuo­den mää­rä­ai­ka oli­si jo ku­lu­nut um­peen tai vaik­ka hän ei oli­si il­moit­ta­nut vir­hees­tä koh­tuul­li­ses­sa ajas­sa. Koh­tuul­lis­ta ai­kaa ei ole lais­sa tar­kem-min mää­ri­tel­ty, mut­ta oi­keus­käy­tän­nös­sä koh­tuul­li­se­na ai­ka­na on pi­det­ty 4–7 kuu­kaut­ta.

Rek­la­maa­tio tu­lee vah­vis­taa kir­jal­li­ses­ti. Rek­la­maa­ti­os­sa on il­moi­tet­ta­va vir­hees­tä ja vaa­ti­muk­sis­ta. Eli on il­moi­tet­ta­va, mil­tä osin kiin­teis­tö on vir­heel­li­nen ja vaa­ti­ko os­ta­ja täs­tä joh­tu­en hin­na­na­len­nus­ta, kau­pan pur­ka­mis­ta ja/tai va­hin­gon­kor­vaus­ta.

Jos kiin­teis­tös­sä on vir­he, jon­ka kor­jaa­mi­nen ai­heut­taa os­ta­jal­le en­na­koi­mat­to­mia kus­tan­nuk­sia, hän on mak­sa­nut koh­tees­ta lii­an suu­ren kaup­pa­hin­nan. Os­ta­ja ei voi yleen­sä saa­da hin­na­na­len­nuk­se­na kaik­kia kor­jaus­kus­tan­nuk­sia vaan osa jää os­ta­jan vas­tat­ta­vak­si niin sa­not­tu­na ta­son­pa­ran­nuk­se­na.

Hin­na­na­len­nuk­sen li­säk­si myy­jä voi jou­tua mak­sa­maan va­hin­gon­kor­vaus­ta os­ta­jal­le. Va­hin­gon­kor­vaus­ta ei voi saa­da sa­lai­ses­ta (pii­le­väs­tä) laa­tu­vir­hees­tä. Myy­jä voi jou­tua va­hin­gon­kor­vaus­vel­vol­li­sek­si, jos hän on sa­lan­nut os­ta­jal­ta tie­to­ja tai hä­nen oli­si pi­tä­nyt ym­mär­tää il­moit­taa vir­hees­tä tai epäi­lyk­sis­tään. Va­hin­gon­kor­vauk­se­na voi­vat tul­la kor­vat­ta­vak­si muun mu­as­sa yli­mää­räi­set asu­mis­kus­tan­nuk­set, jos os­ta­ja jou­tuu muut­ta­maan pois koh­tees­ta kor­jaus­töi­den ajak­si.