Artikkeli

Tea Hon­ka­sa­lo ku­vat Mart­ti Jär­vi

Linda Linko: ”Estetiikka ei ole pelkkää pintaa, parhaimmillaan siitä heijastuu jotain olennaista ihmisyydestä”

Helsinkiläinen kuvataiteilija työskentelee eri medioiden parissa. Hänen töilleen on ominaista tunnistettava visuaalinen tyyli. Linda inhoaa turhaa tavaraa nurkissa, mutta toisaalta rakastaa esteettisiä asioita ja kerää niitä ympärilleen.

Lem­pi­paik­ko­ja­ni ovat me­ren­ran­nat, stu­di­o­ni sekä mis­sä vaan, kun poi­ka­ni on kai­na­los­sa­ni. Kut­sun stu­di­o­ta­ni myös nais­luo­lak­se­ni, tääl­lä olen sa­tap­ro­sent­ti­ses­ti minä. Joka päi­vä stu­di­on oven ava­tes­sa­ni ajat­te­len: on­nek­si olen tääl­lä. Vii­kon päät­teek­si on vai­kea läh­teä. Saa­tan tii­rail­la vie­lä oven­ra­os­ta kaik­kea mitä olen tai en ole saa­nut ai­kai­sek­si. Ra­kas­tan ti­lan rau­haa, va­loa, tun­nel­maa, ik­ku­noi­den muo­toa ja kaik­kea ins­pi­roi­vaa, mitä olen haa­li­nut ym­pä­ril­le­ni.

Maalaan yleensä öljyväreillä, mutta saatan yhdistää niitä myös musteen, akryylivärien, hiilen ja muiden materiaalien kanssa.

Maalaan yleensä öljyväreillä, mutta saatan yhdistää niitä myös musteen, akryylivärien, hiilen ja muiden materiaalien kanssa.

En ha­lu­ai­si luo­pua stu­di­os­ta­ni, mut­ta se­kin ai­ka koit­taa. Alek­san­te­rin te­at­te­ri on myy­ty, ja on vain ajan ky­sy­mys, et­tä jou­dum­me läh­te­mään tääl­tä. Py­rin ole­maan tar­rau­tu­mat­ta lii­kaa ma­te­ri­aan, mut­ta toi­saal­ta olen hy­vin har­mis­sa­ni, et­tä se on ai­na raha, joka lo­pul­ta rat­kai­see. Kau­pun­ki ei ole enää vuo­siin tu­ke­nut ih­mis­läh­töis­tä ke­hi­tys­tä. Ki­vat ajan­viet­to­pai­kat, ma­ta­lan kyn­nyk­sen har­ras­tus­ti­lat ja työ­huo­neyh­tei­söt väis­ty­vät tois­tu­vas­ti ra­ken­nus­hank­kei­den tiel­tä. Toi­voi­sin päät­tä­jien ym­mär­tä­vän, et­tä on an­net­ta­va hap­pea kai­ken­lai­sel­le te­ke­mi­sel­le, jot­ta kau­pun­ki säi­lyy kai­kil­le ki­va­na ja eloi­sa­na paik­ka­na. Täl­lai­sia paik­ko­ja ei voi ra­ken­taa ra­hal­la, nii­tä pi­tää vaa­lia.

Lempipaikka studiossani on ikkunoiden äärellä. Rakastan niiden muotoa ja niistä tulvivaa valoa.

Lempipaikka studiossani on ikkunoiden äärellä. Rakastan niiden muotoa ja niistä tulvivaa valoa.

Ren­tou­dun juos­tes­sa­ni, maa­la­tes­sa­ni ja ti­lal­li­ses­sa mie­les­sä tyh­jäs­sä ja sel­ke­äs­sä ti­las­sa. Esi­mer­kik­si py­rin pi­tä­mään ma­kuu­huo­nee­ni tyh­jä­nä ta­va­rois­ta ja vä­reis­tä. Työ­ni puo­les­ta olen te­ke­mi­ses­sä niin pal­jon vi­su­aa­lis­ten är­syk­kei­den kans­sa, et­tä ko­to­na on ol­ta­va tila, jos­sa val­lit­se­vat tyh­jyys ja rau­ha. Äi­ti­nä usein täl­lais­ta ti­laa ei ole tar­jol­la, jo­ten jos­kus rau­ha löy­tyy lenk­ki­po­lul­ta. Juos­tes­sa­ni aja­tuk­set nol­laan­tu­vat ja sa­mal­la myös jä­sen­ty­vät.

Ilahdun kerta toisensa  jälkeen kirpparilta löytämästäni hirvipäisestä talous-paperitelineestä.

Ilahdun kerta toisensa jälkeen kirpparilta löytämästäni hirvipäisestä talous-paperitelineestä.

Si­sus­tus­tyy­li­ni koos­tuu ko­ti­mai­ses­ta vin­ta­ge­muo­toi­lus­ta ja kirp­pu­to­rien oma­laa­tui­sis­ta löy­döis­tä. Tyy­li­ä­ni lei­maa kes­ke­ne­räi­syys. In­ho­an tur­haa ta­va­raa nur­kis­sa, toi­saal­ta ra­kas­tan es­teet­ti­siä asi­oi­ta. Voi­si eh­kä sa­noa, et­tä olen rön­syi­le­vä mi­ni­ma­lis­ti. Esi­mer­kik­si ilah­dun ker­ta toi­sen­sa jäl­keen kirp­pu­to­ril­ta löy­tä­mäs­tä­ni hir­vi­päi­ses­tä ta­lous­pa­pe­ri­te­li­nees­tä. Mi­nus­ta on iha­na aja­tel­la, et­tä jon­kun mie­les­tä on ol­lut hyvä idea teh­dä vir­nui­le­va hir­ven­pää te­li­neen nu­pik­si.

Rakkaimpia esineitäni ovat valokuvat. Muistivihkon ostin Göteborgin taidemuseosta. Kansi on yhden lempi-taiteilijoistani, David Shrigleyn, kädenjälkeä. Rakastan hänen tinkimätöntä sarkasmiaan.

Rakkaimpia esineitäni ovat valokuvat. Muistivihkon ostin Göteborgin taidemuseosta. Kansi on yhden lempi-taiteilijoistani, David Shrigleyn, kädenjälkeä. Rakastan hänen tinkimätöntä sarkasmiaan.

Rak­kaim­pia esi­nei­tä­ni ovat va­lo­ku­vat ja sis­ko­ni ja ys­tä­vie­ni te­ke­mät ke­ra­miik­ka-as­ti­at, kos­ka nii­tä käyt­tä­es­sä­ni tu­lee hyvä mie­li. Su­vus­sa kul­ke­neet maa­lauk­set tuo­vat jat­ku­vuu­den tun­net­ta.

Maljakko on minun ja siskoni Jenni Nybergin yhteisprojekti. Ruudullinen lautanen on ystäväni, sisustusarkkitehti Eliisa Korpijärven tekemä.  Muu keramiikka on siskoni käsialaa. Taustalla kaksi maalaustani.

Maljakko on minun ja siskoni Jenni Nybergin yhteisprojekti. Ruudullinen lautanen on ystäväni, sisustusarkkitehti Eliisa Korpijärven tekemä.  Muu keramiikka on siskoni käsialaa. Taustalla kaksi maalaustani.

Si­sus­tus­pa­hee­ni ovat mal­ja­kot, kak­tuk­set sekä es­teet­ti­syy­den pri­o­ri­soin­ti käy­tän­nöl­li­syy­den si­jaan. Mi­nul­la on esi­mer­kik­si hie­no mut­ta epä­mu­ka­va van­ha de­sign­soh­va.

Sie­lun­mai­se­ma­ni on siel­lä mis­sä on pal­mu­ja, aal­to­ja ja ho­ri­sont­ti, mie­lel­lään surf­fi­lau­ta kai­na­los­sa. Surf­faa­mi­ses­sa yh­dis­tyy mon­ta lem­pie­le­ment­ti­ä­ni: fyy­si­syys, aal­to­jen kau­neus ja tie­tyn­lai­nen zen-tila. Meri ei ole it­sel­le­ni luon­nol­li­nen ele­ment­ti, mut­ta pi­dän aja­tuk­ses­ta kau­niis­ta ja tun­te­mat­to­mas­ta val­ta­kun­nas­ta.

Kuvassa näkyy yksi teoksistani, joka on tulossa seuraavaan yksityisnäyttelyyni Galleria Loistiin elokuussa. Kaikki näyttelytyöt ovat pienikokoisia ja puulle maalattuja.

Kuvassa näkyy yksi teoksistani, joka on tulossa seuraavaan yksityisnäyttelyyni Galleria Loistiin elokuussa. Kaikki näyttelytyöt ovat pienikokoisia ja puulle maalattuja.

Olen tai­tei­li­ja, ja työs­ken­te­len mo­ni­a­lai­ses­ti ku­va­tai­teen ja vi­su­aa­li­sen alan pa­ris­sa. Maa­laa­mi­nen ja piir­tä­mi­nen ovat työs­ken­te­ly­ni yti­mes­sä, mut­ta teen myös ju­lis­tei­ta, ku­vi­tuk­sia ja teks­tii­li­suun­nit­te­lua. Es­te­tiik­ka ei ole mi­nul­le kos­kaan edus­ta­nut pelk­kää pin­taa. Koen, et­tä par­haim­mil­laan sii­tä hei­jas­tuu jo­tain olen­nais­ta ih­mi­syy­des­tä. Sii­nä mis­sä muil­la eläin­la­jeil­la es­te­tiik­ka liit­tyy sel­viy­ty­mi­seen ja la­jin jat­ku­vuu­teen, ih­mi­sel­lä on kyky naut­tia es­teet­ti­sis­tä asi­ois­ta il­man vä­li­tön­tä hyö­tyä tai tar­koi­tus­ta. Vaik­ka es­te­tiik­kaa on tut­kit­tu laa­jas­ti, us­kon, et­tä tie­däm­me sii­tä lop­pu­pe­leis­sä vas­ta vä­hän. Mi­nua kiin­nos­taa juu­ri tämä tun­te­ma­ton alue. Se mitä em­me voi se­lit­tää. Poh­din näi­tä ky­sy­myk­siä myös tai­tees­sa­ni. 

Lin­da Lin­ko, 46, on ku­va­tai­tei­li­ja ja ju­lis­te­suun­nit­te­li­ja. Hän on val­mis­tu­nut Tai­de­te­ol­li­ses­ta kor­ke­a­kou­lus­ta 2004. Ins­tag­ra­mis­sa @lin­da­lin­ko.