Artikkeli
Taustalla näkyvät taokset ovat espanjalaisen José Sanleón (ylhäällä) ja Nanna Suden (alhaalla), jonka kanssa Hannu jakoi työhuonetta Roomassa 2000-luvun alussa.

Taustalla näkyvät taokset ovat espanjalaisen José Sanleón (ylhäällä) ja Nanna Suden (alhaalla), jonka kanssa Hannu jakoi työhuonetta Roomassa 2000-luvun alussa.

JUT­TA YLÄ-MO­NO­NEN KU­VAT KIR­SI-MAR­JA SA­VO­LA

Kuvataiteilija, kuraattori Hannu Palosuo: ”Less is bore, se on sisustusmottoni”

Vuodesta 1990 Roomassa asunut Hannu Palosuo on tehnyt pitkän ja menestyksekkään uran kuvataiteilijana. Nyt rinnalle on tullut toimeksiantoja myös taide­ku­raat­torina.

” Elä­mäs­sä­ni on pal­jon kau­neut­ta ihan vaan kau­neu­den ta­kia. ”

Terassillamme on vain  kasveja, jotka pärjäävät kuukauden ilman kastelua. Vanhimmat niistä ostin jo kolmekymmentä vuotta sitten. Valtavan kokoisiksi kasvaneet kolme pientä kaktusta maksoivat yhteensä 1 000 liiraa  eli noin 50 senttiä.

Terassillamme on vain kasveja, jotka pärjäävät kuukauden ilman kastelua. Vanhimmat niistä ostin jo kolmekymmentä vuotta sitten. Valtavan kokoisiksi kasvaneet kolme pientä kaktusta maksoivat yhteensä 1 000 liiraa eli noin 50 senttiä.

SIE­LUN­MAI­SE­MA­NI pyö­rii tai­tei­li­ja­na vä­hän lii­kaa kau­neu­des­sa ja it­se­ni ym­pä­ril­lä. Elä­mäs­sä­ni on pal­jon kau­neut­ta ihan vaan kau­neu­den ta­kia. Sie­lun­mai­se­maa­ni ei kuu­lu mi­tään sel­kei­tä paik­ko­ja, mut­ta elän omal­la ta­val­la­ni men­nees­sä ajas­sa ja maa­il­mas­sa. Tai­tei­li­ja­na Roo­mas­sa olen pal­jon te­ke­mi­sis­sä van­ho­jen aa­te­lis­su­ku­jen kans­sa. Ar­vos­tan hei­dän tu­hat­vuo­ti­sia pe­rin­tei­tään ja aja­tus­maa­il­maan­sa ja koen, et­tä sii­nä on pal­jon myös omaa sie­lun­mai­se­maa­ni kos­ket­ta­vaa.

Olen alkanut keräämään kirpputoreilta ’’uusia sukulaisia’’. Ostan muotokuvia mielenkiintoisen näköisistä ihmisistä. Kalliossa sijaitsevassa Helsingin-kodissani niitä on vielä paljon enemmän. Vanhassa ovaalissa kehyksessä on suomalaisen taiteilijan Jaana Rannikon valokuvaama muotokuva puolisostani. Muut ovat kirpputorilta ostettuja. Restauroin juuri viiksekkään miehen.

Olen alkanut keräämään kirpputoreilta ’’uusia sukulaisia’’. Ostan muotokuvia mielenkiintoisen näköisistä ihmisistä. Kalliossa sijaitsevassa Helsingin-kodissani niitä on vielä paljon enemmän. Vanhassa ovaalissa kehyksessä on suomalaisen taiteilijan Jaana Rannikon valokuvaama muotokuva puolisostani. Muut ovat kirpputorilta ostettuja. Restauroin juuri viiksekkään miehen.

SI­SUS­TUS­TYY­LI­NI nou­dat­te­lee ame­rik­ka­lai­sen ark­ki­teh­din Ro­bert Ven­tu­rin sa­non­taa Less is a bore. Ko­dis­sam­me on pal­jon ta­va­raa. Sen vuok­si ko­tim­me on kuin kii­na­lai­nen laa­tik­ko, kät­ket­ty­jä säi­ly­tys­paik­ko­ja on joka puo­lel­la. Olem­me mo­lem­mat ke­räi­li­jöi­tä, ja var­sin­kin puo­li­so­ni Ita­lo on sii­nä toi­vo­ton. En et­si ar­vo­ta­va­raa, vaan ha­lu­an ym­pä­ril­le­ni esi­nei­tä, jois­sa nä­kyy kä­si­työ­tai­to. Tä­ti­ni on teks­tii­li­tai­tei­li­ja, ja olen kas­va­nut kau­nii­den teks­tii­lien pa­ris­sa. Teks­tii­lit ovat mi­nul­le sik­si tär­kei­tä. Ko­dis­sam­me ar­ki­lau­ta­set ovat pa­rem­mat kuin juh­la­lau­ta­set. Kun tyh­jen­sim­me isoi­sä­ni asun­toa ja ja­oim­me pe­rin­töä, tä­ti­ni ky­syi, on­ko kär­si­mys syö­dä ru­mil­ta lau­ta­sil­ta? On. Ruma ar­ki on mi­nul­le kär­si­mys.

Keräilykohteeni menevät jaksoina, ja jossain vaiheessa olen valmis luopumaan niistä. Restauroin hankkimani esineet. Olen entisöimässä matalampaa pöytäkelloa, johon kuuluu kullanvärinen roomalainen urheilija. Viimeisin keräilykohteeni ovat kirkkokynttilänjalat.

Keräilykohteeni menevät jaksoina, ja jossain vaiheessa olen valmis luopumaan niistä. Restauroin hankkimani esineet. Olen entisöimässä matalampaa pöytäkelloa, johon kuuluu kullanvärinen roomalainen urheilija. Viimeisin keräilykohteeni ovat kirkkokynttilänjalat.

Kun tyhjensimme 95-vuotiaana kuolleen isoisäni asuntoa, sieltä löytyi neljäsataa pientä pitsiliinaa, joita kukaan muu perillisistä ei halunnut. Olen käyttänyt niitä sapluunoina lasittaessani keramiikkalautasia ja -kulhoja.

Kun tyhjensimme 95-vuotiaana kuolleen isoisäni asuntoa, sieltä löytyi neljäsataa pientä pitsiliinaa, joita kukaan muu perillisistä ei halunnut. Olen käyttänyt niitä sapluunoina lasittaessani keramiikkalautasia ja -kulhoja.

EN LUO­PUI­SI Ara­bi­an Di­a­na-as­ti­as­tos­ta. Kaik­ki keit­ti­öön, ruo­an­lait­toon ja pöy­dän kat­ta­mi­seen liit­ty­vä on mi­nul­le ra­kas­ta. Iso­van­hem­mil­la­ni oli Ara­bi­an 1920–30-lu­vuil­la val­mis­tuk­ses­sa ol­lut Di­a­na-as­ti­as­to, jos­sa on siir­to­ku­va­ko­ris­te. Nii­tä oli yh­teen­sä seit­se­män 12 hen­gen as­ti­as­toa. Pe­rin­nön­ja­os­sa an­noin ne kaik­ki suo­si­ol­la vel­jil­le­ni ja ser­kuil­le­ni. Kym­me­nen vuo­den ku­lut­tua aloin ke­rää­mään nii­tä huu­to­kau­pois­ta. Tu­lin ka­tu­ma­pääl­le. Nyt meil­lä on 24 hen­gen Di­a­na-as­ti­as­to. Se tuo mi­nul­le pöy­tää kat­ta­es­sa­ni suur­ta iloa. Iso­äi­ti­ni ei pi­tä­nyt ruo­an­lai­tos­ta. Hän jär­jes­ti kui­ten­kin usein suu­ria juh­lia, jois­sa menu oli ai­na sama. Mei­tä saat­toi ol­la 36 per­heen­jä­sen­tä pöy­dän ää­res­sä. Olen tot­tu­nut lap­ses­ta as­ti yh­des­sä­o­loon, ja asi­at, jois­ta oli­si vai­kea luo­pua liit­ty­vät sii­hen.

Keitämme Italon kanssa suodatinkahvia joka aamu eri kannuun. Nämä hopeoidut ja alpakkaiset kahvikannut ovat jatkuvassa käytössä.

Keitämme Italon kanssa suodatinkahvia joka aamu eri kannuun. Nämä hopeoidut ja alpakkaiset kahvikannut ovat jatkuvassa käytössä.

ROO­MA JA HEL­SIN­KI ovat mi­nul­le kuin sa­man kau­pun­gin eri kort­te­lei­ta. Mat­kus­tan pal­jon näi­den kah­den kau­pun­gin vä­lil­lä edes­ta­kai­sin. Oli sat­tu­maa, et­tä muu­tin Ita­li­aan. Roo­mas­sa asuu kol­me mil­joo­naa ih­mis­tä, mut­ta jo­kai­nen elää omas­sa kort­te­lis­saan. Tääl­lä on tur­ha yrit­tää teh­dä mi­tään sa­las­sa, mut­ta vie­rei­ses­sä kort­te­lis­sa ku­kaan ei edes tun­nis­ta mi­nua.

Ita­li­as­sa sa­no­taan, et­tä te­ok­sis­ta­ni nä­kee mi­nun ole­van suo­ma­lai­nen ja Suo­mes­sa taas, et­tä huo­maa, et­tä asun Ita­li­as­sa. Suo­mes­sa sään ja va­lon vaih­tu­mi­nen on hi­das­ta, kun taas Ita­li­as­sa pi­meä tu­lee het­kes­sä. Eh­kä töis­sä­ni nä­kyy suo­ma­lai­sen va­lon ja sään vai­ku­tus.

Rooman-kotimme olohuoneen pöydällä on suunnittelemieni veistosten pienoismallit. Niistä on toteutettu kaksimetriset teokset, jotka ovat olleet esillä näyttelyissäni muun muassa Rooman Modernin Taiteen Kansallisgalleriassa, Didrichsenin taidemuseossa ja Palermon Fondazione Sant’Eliassa. Serlachius-museon kokoelmiin kuuluvat versiot sijoitetaan Mänttä-Vilppulan rautatieasemalle.

Rooman-kotimme olohuoneen pöydällä on suunnittelemieni veistosten pienoismallit. Niistä on toteutettu kaksimetriset teokset, jotka ovat olleet esillä näyttelyissäni muun muassa Rooman Modernin Taiteen Kansallisgalleriassa, Didrichsenin taidemuseossa ja Palermon Fondazione Sant’Eliassa. Serlachius-museon kokoelmiin kuuluvat versiot sijoitetaan Mänttä-Vilppulan rautatieasemalle.

Ostan kaikilta matkoilta mitä ihmeellisimpiä värikkäitä kankaita. Teetän täällä Roomassa parilla luottoräätälillä klassisilla italialaisilla leikkauksilla vaatteita aika hurjista ja erikoisistakin kankaista.

Ostan kaikilta matkoilta mitä ihmeellisimpiä värikkäitä kankaita. Teetän täällä Roomassa parilla luottoräätälillä klassisilla italialaisilla leikkauksilla vaatteita aika hurjista ja erikoisistakin kankaista.

Vuon­na 2025

Tou­ko­kuus­sa avau­tuu Siel­lä on ai­na kesä -näyt­te­ly Vi­sa­vuo­res­sa, 2.5.–28.9.2025.

Kesä jat­kuu. Kesä -näyt­te­ly Kark­ki­lan Va­li­mo­mu­se­on Gal­le­ria Bre­me­ris­sä 8.5.– 30.8.2025

Han­nu ku­ra­toi ita­li­a­lai­sen Gi­or­gio De Chi­ri­con näyt­te­lyn De Chi­ri­co näyt­tä­möl­lä Ser­lac­hius-mu­se­oon Mänt­tään 15.3.–17.8.2025.

Tam­pe­reel­le hän ku­ra­toi Mu­seo Mi­la­vi­daan Bra­vis­si­mo! – pu­ku­lois­toa Roo­man oop­pe­ras­ta -näyt­te­lyn 25.4.2025–18.1.2026

Ins­tag­ra­mis­sa @han­nu­pa­lo­suo.

HAN­NU PA­LO­SUO, 58, on kan­sain­vä­li­ses­ti tun­net­tu ku­va­tai­tei­li­ja ja ku­raat­to­ri. Hän asuu puo­li­son­sa, oop­pe­ra­oh­jaa­ja Ita­lo Nun­zi­a­tan kans­sa Roo­mas­sa Vil­la Fi­o­rel­lin alu­eel­la.