Artikkeli

Tea Hon­ka­sa­lo ku­vat Mart­ti Jär­vi

Keraamikko Karin Widnäs: ”Rentoudun, kun luonto on lähellä”

Eturivin keraamikkoihimme kuuluva Karin Widnäs tekee keramiikkaa Fiskarsissa. Karin pitää kotinsa pelkistettynä, koska jos tavaraa on paljon, hän saa paikat sekaisin.

Olohuoneen suuret ikkunat tuovat luonnon sisälle.

Olohuoneen suuret ikkunat tuovat luonnon sisälle.

Lem­pi­paik­ka­ni on olo­huo­nee­ni, eten­kin tal­vel­la, kun ta­kas­sa pa­laa tuli. Tun­tuu kuin is­tui­si kes­kel­lä luon­toa, puun­lat­vo­jen ta­sol­la, sil­lä huo­neen ik­ku­nat ovat val­ta­van suu­ret. Täs­sä ti­las­sa ei ole kos­kaan ol­lut te­le­vi­si­o­ta. Olo­huo­nee­ni on hil­jen­ty­mis­paik­ka, pait­si sil­loin, kun on vie­rai­ta.

Tuomo Siitonen on piirtänyt Kwumin museon minimalistisen rakennuksen.

Tuomo Siitonen on piirtänyt Kwumin museon minimalistisen rakennuksen.

En luo­pui­si täs­tä ko­ko­nai­suu­des­ta eli ko­dis­ta­ni, atel­jees­ta­ni ja ke­ra­miik­ka­mu­se­os­ta­ni tääl­lä Fis­kar­sis­sa. Olen läh­töi­sin Hel­sin­gis­tä, mut­ta en muut­tai­si enää ta­kai­sin. Olen to­del­la iloi­nen, et­tä olen löy­tä­nyt pai­kan, jos­sa voin to­teut­taa it­se­ä­ni eli teh­dä ke­ra­miik­kaa ark­ki­teh­tuu­riin.

Gingkopuuta eli neidonhiuspuuta pidetään Kaukoidässä pyhänä puuna sen monien parantavien ominaisuuksien ansiosta. Seinälaatat tein lasittamatomasta savesta.

Gingkopuuta eli neidonhiuspuuta pidetään Kaukoidässä pyhänä puuna sen monien parantavien ominaisuuksien ansiosta. Seinälaatat tein lasittamatomasta savesta.

Ren­tou­dun, kun luon­to on lä­hel­lä. Ko­ti­ni vie­res­sä on jär­vi, jos­sa voin ui­da ja ka­las­taa. Ra­kas­tan kä­ve­lyi­tä koi­ra­ni kans­sa ko­ti­ni ym­pä­ril­lä ole­vas­sa luon­nos­sa.

Koskaan ei tiedä, mitä keramiikasta tulee. Vati, jonka lasite oli poltossa kuroutunut, oli positiivinen yllätys.

Koskaan ei tiedä, mitä keramiikasta tulee. Vati, jonka lasite oli poltossa kuroutunut, oli positiivinen yllätys.

Si­sus­tus­tyy­li­ni on hy­vin yk­sin­ker­tai­nen ja pel­kis­tet­ty. Va­li­koin kai­ken hy­vin tark­kaan. Suu­rin osa hank­ki­mis­ta­ni huo­ne­ka­luis­ta on teh­ty Fis­kar­sis­sa. Tuo­lit ovat Ni­ka­rin ja kaik­ki va­lai­si­met ovat pai­kal­li­sen la­si­tai­tei­li­jan Ca­mil­la Mo­ber­gin suun­nit­te­le­mat. Kaik­ki on il­ma­vaa ja pel­kis­tet­tyä, sil­lä jo­kai­nen esi­ne tar­vit­see oman ti­lan­sa. Vas­ta­pai­no­na luon­to rön­syi­lee ik­ku­nan toi­sel­la puo­len.

Rakkain esineeni on Kim Simonssonin Platinatyttö-veistos (Chosen).

Rakkain esineeni on Kim Simonssonin Platinatyttö-veistos (Chosen).

Rak­kain esi­nee­ni on Kim Si­mons­so­nin Pla­ti­na­tyt­tö-veis­tos (Cho­sen). Ki­min työt huo­ku­vat mys­ti­syyt­tä, jopa pe­lot­ta­vaa sel­lais­ta. Ki­min veis­tok­sil­la on oma sie­lu, ja ne heh­ku­vat toi­voa. Myös Kim asuu Fis­kar­sis­sa. Olen hou­ku­tel­lut hei­dän per­heen­sä tän­ne.

Studio Widnäs on Tuomo Siitosen piirtämä.

Studio Widnäs on Tuomo Siitosen piirtämä.

Si­sus­tus­pa­hee­ni on, et­tä osaan sot­kea pai­kat. Ko­dis­sa­ni on mah­dol­li­sim­man vä­hän ta­va­raa juu­ri sik­si. Työ­huo­neel­la­ni on ai­na luo­va sot­ku, pal­jon muot­te­ja ja muu­ta ta­va­raa. Kun työ­huo­ne tun­tuu lii­an ka­oot­ti­sel­ta, me­nen ai­na vä­lil­lä ko­tiin rau­hoit­tu­maan.

Sielunmaisemani on katettu terassini, joka on ulko- ja sisätilan välimuoto.

Sielunmaisemani on katettu terassini, joka on ulko- ja sisätilan välimuoto.

Sie­lun­mai­se­ma­ni on ka­tet­tu te­ras­si­ni, joka on ul­ko- ja si­sä­ti­lan vä­li­muo­to. Te­ras­sil­la on kah­des­ta lan­kus­ta teh­ty pit­kä pöy­tä, jon­ka ym­pä­ril­le vie­raa­ni ko­koon­tu­vat, sa­toi tai pais­toi. Kun 1996 piti ol­la ta­lon ava­jai­set, mi­nul­la ei ol­lut pöy­tää. Pyy­sin Fis­kar­sin Laa­tu­puul­ta pari lank­kua, jois­ta teh­tiin pöy­tä. Te­ras­sil­la is­tu­taan myö­hään syk­syl­lä­kin, vaik­ka se on avo­ti­la.

Karin Widnäs, 75, on suomalainen keraamikko. Hän on perustanut Fiskarsiin ensimmäisen suomalaisen keramiikkamuseon Kwumin, jossa on vaihtuvia näyttelyitä koti- ja ulkomaisilta huippunimiltä.

Karin Widnäs, 75, on suomalainen keraamikko. Hän on perustanut Fiskarsiin ensimmäisen suomalaisen keramiikkamuseon Kwumin, jossa on vaihtuvia näyttelyitä koti- ja ulkomaisilta huippunimiltä.

Ka­rin Wid­näs, 75, on suo­ma­lai­nen ke­raa­mik­ko. Hän työs­ken­te­lee ja asuu Fis­kar­sin ruu­kis­sa Mei-Mu-koi­ran­sa kans­sa. Ka­rin on pe­rus­ta­nut Fis­kar­siin en­sim­mäi­sen suo­ma­lai­sen ke­ra­miik­ka­mu­se­on Kwu­min, jos­sa on vaih­tu­via näyt­te­lyi­tä koti- ja ul­ko­mai­sil­ta huip­pu­ni­mil­tä.