Artikkeli

Teks­ti Ma­riia Sa­ri­lo

Ku­vat Mari Lah­ti

Ristomatti Ratian Helsingin-kodista loppuu pian seinätila

Aina on syy hankkia taidetta, sanoo Ristomatti.

Mikä: 80-ne­li­öi­nen ker­ros­ta­lo­a­sun­to Mis­sä: Hel­sin­gin Kai­vo­puis­tos­sa Tääl­lä asuu: Ris­to­mat­ti Ra­tia

Ristomatti Ratian taidekokoelma karttuu säännöllisesti. "Hyviä syitä on aina. Mä vaikka keksin, jos ei ole."

Ristomatti Ratian taidekokoelma karttuu säännöllisesti. "Hyviä syitä on aina. Mä vaikka keksin, jos ei ole."

Ris­to­mat­ti Ra­ti­al­ta ei kan­na­ta ky­sel­lä tur­hia de­tal­je­ja. Kos­ka os­tit tä­män tau­lun? Minä vuon­na muu­tit Kai­vo­puis­ton ran­taan? Kuka tä­män va­lai­si­men on suun­ni­tel­lut?

– Taas sä ky­syt mul­ta vuo­si­lu­ku­ja. En mä muis­ta, suun­nit­te­li­ja sa­noo ja et­sis­ke­lee soh­va­pöy­dän kir­ja­pi­nos­ta Paha poi­ka -elä­mä­ker­taa. Sii­tä voi­si eh­kä tar­kis­taa.

Meri, takka, parveke ja elämän esineet - Kaivopuiston kodissa on kaikkea mitä voi kaivata.

Meri, takka, parveke ja elämän esineet - Kaivopuiston kodissa on kaikkea mitä voi kaivata.

Ei ih­me, et­tei joka vuo­si­lu­ku heti muis­tu mie­leen, sil­lä 75 vuo­teen mah­tuu poik­keuk­sel­li­sen pal­jon elä­mää: val­mis­tu­mi­nen si­sus­tu­sark­ki­teh­dik­si, Ma­ri­me­kon vuo­det Yh­dys­val­lois­sa, hui­ma ri­kas­tu­mi­nen, ro­mah­dus, uu­si nou­su, lo­put­to­mas­ti töi­tä ja tie­tys­ti, rak­kau­se­lä­mä, jos­ta il­ta­päi­vä­leh­dis­tön oli­si syy­tä ol­la ikui­ses­ti kii­tol­li­nen.

Ris­to­mat­ti Ra­tia is­tuu Le Cor­bu­sier -soh­vas­saan ja se­lit­tää ke­väis­tä avi­oe­ro­aan.

– En­hän mä oli­si muu­ten eron­nut, mut­ta kun ku­kaan ei suos­tu­nut mun kans­sa tref­feil­le. Nai­set sa­noi­vat, et­tä sä­hän olet nai­mi­sis­sa.

Mut­ta jä­te­tään nai­set rau­haan, sil­lä ko­tia hal­lit­see eräs toi­nen in­to­hi­mo.

Radoslaw Grytan veistos Shining path ei mahtunut ovesta, joten se jouduttiin hinaamaan sisään ikkunan kautta.

Radoslaw Grytan veistos Shining path ei mahtunut ovesta, joten se jouduttiin hinaamaan sisään ikkunan kautta.

Sa­la­ma­pää­tök­siä

Va­loi­san ker­ros­ta­lo­kol­mi­on jo­kai­nen huo­ne on täyn­nä tai­det­ta. Sitä on etei­ses­sä, keit­ti­ös­sä, jopa kyl­py­huo­nees­sa. Etei­ses­sä ole­van Mii­na Äk­ki­jyr­kän työn Ris­to­mat­ti Ra­tia näki, kun sitä ol­tiin kan­ta­mas­sa Neit­syt­po­lun yli Gal­le­ria Kris­ta Mik­ko­laan.

– Py­säy­tin kan­ta­jat ja sa­noin, et­tä mä ha­lu­an tuon. Sain Kris­ta Mik­ko­lal­ta hau­kut, kun ker­roin ri­pus­ta­va­ni työn etei­seen.

Sa­la­ma­os­tos on tyy­pil­li­nen Ris­to­ma­til­le, joka luot­taa han­kin­nois­saan omaan ma­kuun­sa.

Kun seinät ovat melkein täynnä, työt on ripustettava sinne, minne ne mahtuvat.

Kun seinät ovat melkein täynnä, työt on ripustettava sinne, minne ne mahtuvat.

– Kun mä näen sen, mä tun­nis­tan sen. Tuon mus­tel­man­kin os­tin ihan näin, hän sa­noo ja nap­saut­taa sor­mi­aan. Ma­kuu­huo­nees­sa ole­va maa­laus on oi­ke­al­ta ni­mel­tään Good God! (To the brui­se and the boo­ty) way to go out with a bang!. Se esit­tää nai­sen pa­ka­ran peit­tä­vää, rol­ler der­by -ki­sas­sa syn­ty­nyt­tä ruh­jet­ta. Riik­ka Hy­vö­sen sa­man sar­jan töi­tä oli ke­säl­lä esil­lä Män­tän ku­va­tai­de­vii­koil­la.

Toi­seen sei­nään no­jaa Valt­te­ri Sa­han ma­kaa­be­ri maa­laus, joka tuo mie­leen eksp­res­si­o­nis­ti Fran­cis Ba­co­nin.

– Jos te­os­ta joko in­ho­aa tai ra­kas­taa, on hyvä syy os­taa. Tätä Sa­haa mä in­ho­sin.

Riikka Hyvösen Roller derby -sarjan työ lepää kahden Saaristo-kirstun varassa.

Riikka Hyvösen Roller derby -sarjan työ lepää kahden Saaristo-kirstun varassa.

Mo­der­nien maa­laus­ten ja veis­tos­ten se­as­sa on van­hem­paa tai­det­ta ku­ten Sven Grön­val­lin mai­se­mia ja muu­ta­ma Hugo Sim­ber­gin työ. Sim­ber­gin ty­tär, teks­tii­li­tai­tei­li­ja Uh­ra-Be­a­ta Sim­berg-Ehrst­röm asui ai­koi­naan Ra­ti­oi­den ylä­puo­lel­la, ja Ris­to­mat­ti hank­ki työt tä­män po­jal­ta.

– Tai­det­ta han­kin ker­ran kuus­sa, il­mei­ses­ti, mut­ta nyt se on lop­pu. Kas­sa sa­noi, et­tä nyt lop­pui.

Us­koi­si­ko tuo­ta? Tä­nään­kin päi­vä­pos­tin mu­ka­na tu­lee muu­ta­ma kut­su näyt­te­lyi­den ava­jai­siin.

Elä­män tär­ke­ät asi­at

Upea pienoismalli on Ristomatin ystävän Heikki Helmisen rakentama.

Upea pienoismalli on Ristomatin ystävän Heikki Helmisen rakentama.

Ris­to­mat­ti Ra­tia sa­noo, et­tei ole suun­ni­tel­lut ko­tin­sa ri­pus­tus­ta, ei taa­tus­ti. Tai­de­han­kin­nat pää­ty­vät sin­ne, min­ne mah­tu­vat. Mo­neen tau­luun liit­tyy ta­ri­na tai hu­pai­sa muis­to. Ris­to­mat­ti al­koi ke­rä­tä tai­det­ta ”ka­rat­tu­aan” lap­suu­den­ko­dis­taan en­sim­mäi­seen omaan asun­toon­sa, joka oli poi­ka­mies­bo­xi Kluu­vi­ka­dul­la.

– Ovel­le tuli jos­kus her­ro­ja ko­put­te­le­maan, kun se oli van­ha bor­del­li.

Tai­teen ja kir­ja­pi­no­jen jouk­koon so­pii myös ri­paus kitsc­hiä. Olo­huo­neen nur­kas­sa sei­soo Tin­tin kuu­ra­ket­ti. Pur­je­ve­neen pie­nois­mal­lin kan­nel­la muo­vi­nen ku­nin­ga­tar Eli­sa­bet ter­veh­tii cor­gei­neen ihai­li­joi­ta. Koi­ran hei­lu­vas­ta pääs­tä läh­tee ää­ni, joka kuu­los­taa met­ro­no­min ti­ki­tyk­sel­tä.

Asunnon näköala on kuin taideteos.

Asunnon näköala on kuin taideteos.

– Nämä ovat sen muis­to­na, kun ku­nin­ga­tar oli ank­ku­ris­sa Pa­la­ce-ho­tel­lin edes­sä.

Ete­lä­sa­ta­ma, jos­sa ku­nin­gat­ta­ren Bri­tan­nia-alus vie­rai­li, on suo­raan Ris­to­mat­ti Ra­ti­an ko­din ik­ku­noi­den al­la. Nä­kö­a­la me­rel­le on Ra­ti­al­le tär­keä – ja yk­si syy sii­hen, et­tä hän on viih­ty­nyt ko­dis­saan vuok­ral­la lä­hes pa­ri­kym­men­tä vuot­ta.

Ristomatti Ratian Helsingin-kodista loppuu pian seinätila

Ristomatti Ratian Helsingin-kodista loppuu pian seinätila

Kun Ris­to­mat­ti syn­tyi, Ra­ti­at asui­vat San­ta­ha­mi­nas­sa ja muut­ti­vat siel­tä Kai­vo­puis­toon. Meri oli lä­hel­lä myös Bö­kar­sin kar­ta­nos­sa, Ma­ri­me­kon kuu­lui­sas­sa ke­sä­pai­kas­sa. Sit­ten oli Hans Chris­ti­an -merk­ki­nen, 48-jal­kai­nen vene jon­ka Ris­to­mat­ti ni­me­si North Sta­rik­si.

– Nä­kö­a­la, tak­ka, par­ve­ke ja elä­män esi­neet – mul­la on tääl­lä kaik­ki.

Si­jain­ti­kin on ide­aa­li. Kaup­pa­hal­li, kaup­pa­to­ri ja toi­mis­to Kap­tee­nin­ka­dul­la ovat lä­hel­lä, sa­moin lem­pi­ra­vin­to­lat Ma­xill, Good­win ja Sa­voy.

– Tyk­kään syö­dä ys­tä­vien kans­sa. Tääl­lä käy myös pal­jon vie­rai­ta. Just­han mul­la oli tääl­lä kak­si tyt­töä lait­ta­mas­sa Kie­vin ka­naa.

Sil­mä­la­seis­ta hau­tau­ur­naan

Kirjat ovat ympäröineet Ristomatti Ratiaa lapsuudenkodista alkaen.

Kirjat ovat ympäröineet Ristomatti Ratiaa lapsuudenkodista alkaen.

Ris­to­mat­ti Ra­tia on tuot­te­li­as muo­toi­li­ja, joka on suun­ni­tel­lut kaik­kea si­sus­tuk­sis­ta la­sie­si­nei­siin ja kiu­kaas­ta ruu­mi­sark­kuun. Kuka ei oli­si kan­ta­nut Ma­ri­me­kon iko­nis­ta ol­ka­lauk­kua tai kie­tou­tu­nut rai­dal­li­seen Ra­tia-kyl­py­tak­kiin. Jopa muo­toi­li­jan tu­tun pyö­re­ät sil­mä­la­sit ovat omaa de­sig­nia.

Ko­dis­sa on ke­räi­ly­har­vi­nai­suuk­sik­si muut­tu­nei­ta Pa­la­set-sar­jan mo­du­lei­ta ja vuon­na 1994 lan­see­rat­tu­ja pui­sia Saa­ris­to-kirs­tu­ja. Ku­ten moni muu on­nis­tu­nut tuo­te, kirs­tut läh­ti­vät suun­nit­te­li­jan omas­ta tar­pees­ta. Ris­to­mat­ti oli teh­nyt en­sim­mäi­sen ver­si­on kirs­tus­ta pii­lot­taak­seen sil­mään­sä häi­rit­se­vän orans­sin kal­ja­ko­rin.

– Kek­sin lait­taa kirs­tuun lu­kon olui­den tur­vak­si, sil­lä naa­pu­ri kävi ha­ke­mas­sa sau­na­kal­jo­ja. Ajat­te­lin, et­tä jou­tuu ai­na­kin pyy­tä­mään en­sin.

Keltainen laatikosto etualalla on Ristomatin 1972 suunnittelemaa Palaset-sarjaa. Sängyn vieressä olevaa Valtteri Sahan maalausta Ristomatti inhosi niin, että halusi hankkia sen.

Keltainen laatikosto etualalla on Ristomatin 1972 suunnittelemaa Palaset-sarjaa. Sängyn vieressä olevaa Valtteri Sahan maalausta Ristomatti inhosi niin, että halusi hankkia sen.

Ris­to­mat­ti ha­lu­si si­toa kirs­tut ai­kaan te­ke­mäl­lä niis­tä mah­dol­li­sim­man ko­rut­to­mia.

- As­kon puu­sep­pä sa­noi, et­tei yk­si­kään it­se­ään kun­ni­oit­ta­va puu­sep­pä ha­lua teh­dä nii­tä. Tyk­kä­si­vät, et­tä ne oli­vat ihan pas­ko­ja. As­kon toi­mi­tus­joh­ta­ja ha­lu­si kui­ten­kin ri­mas­ta ra­ken­ne­tut kirs­tut myyn­tiin, ja ni­me­no­maan suun­nit­te­li­jan brän­dil­lä. Saa­ris­to-kirs­tut oli­vat siis läh­tö­sy­säys Ra­tia-tuo­te­mer­kil­le ja ovat edel­leen val­mis­tuk­ses­sa.

Ristomatti Ratia teki uniikit taidepullot yhdessä lasinpuhaltaja Jaakko Liikasen kanssa Design Forumin näyttelyyn vuosituhannen vaihteessa.

Ristomatti Ratia teki uniikit taidepullot yhdessä lasinpuhaltaja Jaakko Liikasen kanssa Design Forumin näyttelyyn vuosituhannen vaihteessa.

Mut­ta mitä Ra­tia ha­lu­ai­si vie­lä suun­ni­tel­la?

– Ei ole tul­lut pa­la­vaa in­to­hi­moa teh­dä mi­tään. Mut­ta koh­ta taas tu­lee. Jos läh­ti­si vaik­ka te­ke­mään la­si­sia tuo­le­ja eri vä­reis­sä. La­si­nen tuo­li, se oli­si hyvä nimi. ◽

LUE KOTI & KEITTIÖ

LUE KOTI & KEITTIÖ