Teksti Mariia Sarilo
Kuvat Mari Lahti
Mikä: 80-neliöinen kerrostaloasunto Missä: Helsingin Kaivopuistossa Täällä asuu: Ristomatti Ratia
Ristomatti Ratian taidekokoelma karttuu säännöllisesti. "Hyviä syitä on aina. Mä vaikka keksin, jos ei ole."
Ristomatti Ratialta ei kannata kysellä turhia detaljeja. Koska ostit tämän taulun? Minä vuonna muutit Kaivopuiston rantaan? Kuka tämän valaisimen on suunnitellut?
– Taas sä kysyt multa vuosilukuja. En mä muista, suunnittelija sanoo ja etsiskelee sohvapöydän kirjapinosta Paha poika -elämäkertaa. Siitä voisi ehkä tarkistaa.
Meri, takka, parveke ja elämän esineet - Kaivopuiston kodissa on kaikkea mitä voi kaivata.
Ei ihme, ettei joka vuosiluku heti muistu mieleen, sillä 75 vuoteen mahtuu poikkeuksellisen paljon elämää: valmistuminen sisustusarkkitehdiksi, Marimekon vuodet Yhdysvalloissa, huima rikastuminen, romahdus, uusi nousu, loputtomasti töitä ja tietysti, rakkauselämä, josta iltapäivälehdistön olisi syytä olla ikuisesti kiitollinen.
Ristomatti Ratia istuu Le Corbusier -sohvassaan ja selittää keväistä avioeroaan.
– Enhän mä olisi muuten eronnut, mutta kun kukaan ei suostunut mun kanssa treffeille. Naiset sanoivat, että sähän olet naimisissa.
Mutta jätetään naiset rauhaan, sillä kotia hallitsee eräs toinen intohimo.
Radoslaw Grytan veistos Shining path ei mahtunut ovesta, joten se jouduttiin hinaamaan sisään ikkunan kautta.
Salamapäätöksiä
Valoisan kerrostalokolmion jokainen huone on täynnä taidetta. Sitä on eteisessä, keittiössä, jopa kylpyhuoneessa. Eteisessä olevan Miina Äkkijyrkän työn Ristomatti Ratia näki, kun sitä oltiin kantamassa Neitsytpolun yli Galleria Krista Mikkolaan.
– Pysäytin kantajat ja sanoin, että mä haluan tuon. Sain Krista Mikkolalta haukut, kun kerroin ripustavani työn eteiseen.
Salamaostos on tyypillinen Ristomatille, joka luottaa hankinnoissaan omaan makuunsa.
Kun seinät ovat melkein täynnä, työt on ripustettava sinne, minne ne mahtuvat.
– Kun mä näen sen, mä tunnistan sen. Tuon mustelmankin ostin ihan näin, hän sanoo ja napsauttaa sormiaan. Makuuhuoneessa oleva maalaus on oikealta nimeltään Good God! (To the bruise and the booty) way to go out with a bang!. Se esittää naisen pakaran peittävää, roller derby -kisassa syntynyttä ruhjetta. Riikka Hyvösen saman sarjan töitä oli kesällä esillä Mäntän kuvataideviikoilla.
Toiseen seinään nojaa Valtteri Sahan makaaberi maalaus, joka tuo mieleen ekspressionisti Francis Baconin.
– Jos teosta joko inhoaa tai rakastaa, on hyvä syy ostaa. Tätä Sahaa mä inhosin.
Riikka Hyvösen Roller derby -sarjan työ lepää kahden Saaristo-kirstun varassa.
Modernien maalausten ja veistosten seassa on vanhempaa taidetta kuten Sven Grönvallin maisemia ja muutama Hugo Simbergin työ. Simbergin tytär, tekstiilitaiteilija Uhra-Beata Simberg-Ehrström asui aikoinaan Ratioiden yläpuolella, ja Ristomatti hankki työt tämän pojalta.
– Taidetta hankin kerran kuussa, ilmeisesti, mutta nyt se on loppu. Kassa sanoi, että nyt loppui.
Uskoisiko tuota? Tänäänkin päiväpostin mukana tulee muutama kutsu näyttelyiden avajaisiin.
Elämän tärkeät asiat
Upea pienoismalli on Ristomatin ystävän Heikki Helmisen rakentama.
Ristomatti Ratia sanoo, ettei ole suunnitellut kotinsa ripustusta, ei taatusti. Taidehankinnat päätyvät sinne, minne mahtuvat. Moneen tauluun liittyy tarina tai hupaisa muisto. Ristomatti alkoi kerätä taidetta ”karattuaan” lapsuudenkodistaan ensimmäiseen omaan asuntoonsa, joka oli poikamiesboxi Kluuvikadulla.
– Ovelle tuli joskus herroja koputtelemaan, kun se oli vanha bordelli.
Taiteen ja kirjapinojen joukkoon sopii myös ripaus kitschiä. Olohuoneen nurkassa seisoo Tintin kuuraketti. Purjeveneen pienoismallin kannella muovinen kuningatar Elisabet tervehtii corgeineen ihailijoita. Koiran heiluvasta päästä lähtee ääni, joka kuulostaa metronomin tikitykseltä.
Asunnon näköala on kuin taideteos.
– Nämä ovat sen muistona, kun kuningatar oli ankkurissa Palace-hotellin edessä.
Eteläsatama, jossa kuningattaren Britannia-alus vieraili, on suoraan Ristomatti Ratian kodin ikkunoiden alla. Näköala merelle on Ratialle tärkeä – ja yksi syy siihen, että hän on viihtynyt kodissaan vuokralla lähes parikymmentä vuotta.
Ristomatti Ratian Helsingin-kodista loppuu pian seinätila
Kun Ristomatti syntyi, Ratiat asuivat Santahaminassa ja muuttivat sieltä Kaivopuistoon. Meri oli lähellä myös Bökarsin kartanossa, Marimekon kuuluisassa kesäpaikassa. Sitten oli Hans Christian -merkkinen, 48-jalkainen vene jonka Ristomatti nimesi North Stariksi.
– Näköala, takka, parveke ja elämän esineet – mulla on täällä kaikki.
Sijaintikin on ideaali. Kauppahalli, kauppatori ja toimisto Kapteeninkadulla ovat lähellä, samoin lempiravintolat Maxill, Goodwin ja Savoy.
– Tykkään syödä ystävien kanssa. Täällä käy myös paljon vieraita. Justhan mulla oli täällä kaksi tyttöä laittamassa Kievin kanaa.
Silmälaseista hautauurnaan
Kirjat ovat ympäröineet Ristomatti Ratiaa lapsuudenkodista alkaen.
Ristomatti Ratia on tuottelias muotoilija, joka on suunnitellut kaikkea sisustuksista lasiesineisiin ja kiukaasta ruumisarkkuun. Kuka ei olisi kantanut Marimekon ikonista olkalaukkua tai kietoutunut raidalliseen Ratia-kylpytakkiin. Jopa muotoilijan tutun pyöreät silmälasit ovat omaa designia.
Kodissa on keräilyharvinaisuuksiksi muuttuneita Palaset-sarjan moduleita ja vuonna 1994 lanseerattuja puisia Saaristo-kirstuja. Kuten moni muu onnistunut tuote, kirstut lähtivät suunnittelijan omasta tarpeesta. Ristomatti oli tehnyt ensimmäisen version kirstusta piilottaakseen silmäänsä häiritsevän oranssin kaljakorin.
– Keksin laittaa kirstuun lukon oluiden turvaksi, sillä naapuri kävi hakemassa saunakaljoja. Ajattelin, että joutuu ainakin pyytämään ensin.
Keltainen laatikosto etualalla on Ristomatin 1972 suunnittelemaa Palaset-sarjaa. Sängyn vieressä olevaa Valtteri Sahan maalausta Ristomatti inhosi niin, että halusi hankkia sen.
Ristomatti halusi sitoa kirstut aikaan tekemällä niistä mahdollisimman koruttomia.
- Askon puuseppä sanoi, ettei yksikään itseään kunnioittava puuseppä halua tehdä niitä. Tykkäsivät, että ne olivat ihan paskoja. Askon toimitusjohtaja halusi kuitenkin rimasta rakennetut kirstut myyntiin, ja nimenomaan suunnittelijan brändillä. Saaristo-kirstut olivat siis lähtösysäys Ratia-tuotemerkille ja ovat edelleen valmistuksessa.
Ristomatti Ratia teki uniikit taidepullot yhdessä lasinpuhaltaja Jaakko Liikasen kanssa Design Forumin näyttelyyn vuosituhannen vaihteessa.
Mutta mitä Ratia haluaisi vielä suunnitella?
– Ei ole tullut palavaa intohimoa tehdä mitään. Mutta kohta taas tulee. Jos lähtisi vaikka tekemään lasisia tuoleja eri väreissä. Lasinen tuoli, se olisi hyvä nimi. ◽
LUETUIMMAT
LUETUIMMAT
Fokus Media Finland Oy
Hämeentie 153 C, 00560 Helsinki
Y-tunnus 3157774-2
Fokus Media Finland Oy
Hämeentie 153 C, 00560 Helsinki
Y-tunnus 3157774-2