Artikkeli

Miten reklamoida kiinteistön kaupassa?

Min­kä ajan ku­lu­es­sa os­ta­jan tu­lee rek­la­moi­da kiin­teis­tös­sä ole­vas­ta vir­hees­tä myy­jäl­le? Mitä rek­la­maa­ti­on tu­lee si­säl­tää?

➺ Mi­kä­li kiin­teis­tös­sä on vir­he, os­ta­jan on rek­la­moi­ta­va sii­tä myy­jäl­le koh­tuul­li­sen ajan ku­lu­es­sa sii­tä, kun hän ha­vait­si vir­heen, tai kun hä­nen oli­si pi­tä­nyt ha­vai­ta se. Sitä, mitä koh­tuul­li­sel­la ajal­la tar­koi­te­taan, ei ole mis­sään mää­ri­tel­ty tar­kas­ti. Koh­tuul­li­se­na ai­ka­na on ku­lut­ta­ja­rii­ta­lau­ta­kun­nan rat­kai­su­käy­tän­nös­sä pi­det­ty 3 – 5 kuu­kaut­ta.

Kiin­teis­tös­sä voi ol­la laa­tu­vir­he (esim. ra­ken­nuk­sen kun­to ei vas­taa so­vit­tua tai en­nak­ko­tar­kas­tuk­ses­sa ha­vait­tua), val­lin­ta­vir­he (esim. kiin­teis­töl­lä ole­vaan ra­ken­nuk­seen ei ole ra­ken­nus­lu­paa) tai oi­keu­del­li­nen vir­he (esim. myy­jä ei ole kiin­teis­tön oi­kea omis­ta­ja).

Laa­tu­vir­heen rek­la­maa­tio on teh­tä­vä vii­den vuo­den ku­lu­es­sa kiin­teis­tön hal­lin­nan luo­vut­ta­mi­ses­ta. Mi­kä­li os­ta­ja ei ve­toa laa­tu­vir­hee­seen edel­lä mai­ni­tus­sa mää­rä­a­jas­sa, me­net­tää hän oi­keu­ten­sa ve­do­ta sii­hen.

Mi­kä­li myy­jä on toi­mi­nut kun­ni­an­vas­tai­ses­ti ja ar­vot­to­mas­ti tai tör­ke­än huo­li­mat­to­mas­ti, mää­rä­ai­ka ei sido, ja os­ta­ja voi ve­do­ta vir­hee­seen vii­den vuo­den jäl­keen­kin. Täl­lai­nen ti­lan­ne on ky­sees­sä esi­mer­kik­si, jos myy­jä on sa­lan­nut tie­dos­saan ol­leen vian.

Jos kiin­teis­tö on os­tet­tu kiin­teis­tö­a­lan am­mat­ti­lai­sel­ta, vir­he­vas­tuul­la ei ole kiin­te­ää ai­ka­ra­jaa. Jos esi­mer­kik­si ra­ken­nut­ta­ja­na on ol­lut elin­kei­non­har­joit­ta­ja, hän ei va­pau­du vas­tuus­ta pi­dem­män­kään ajan ku­lu­es­sa, jos asuin­ra­ken­nus­ta ei

ole esi­mer­kik­si ra­ken­net­tu hy­vän ra­ken­nus­ta­van mu­kai­ses­ti. Sil­lä, et­tä kaup­pa teh­dään kiin­teis­tön­vä­lit­tä­jän avus­tuk­sel­la, ei ole vai­ku­tus­ta rek­la­maa­ti­oai­kaan.

Rek­la­maa­ti­os­sa os­ta­jan on il­moi­tet­ta­va myy­jäl­le vir­hees­tä ja sii­hen pe­rus­tu­vis­ta vaa­ti­muk­sis­taan. Pelk­kä il­moi­tus vir­hees­tä ei siis rii­tä, vaan os­ta­jan on sa­mal­la il­moi­tet­ta­va, mitä hän myy­jäl­tä vaa­tii.