Artikkeli

Teks­ti Jaa­na Ali­la

Tyy­li Mia Lund­berg

Ku­vat Jaa­nis Ker­kis

Rikoskomisarion koti on tyylipuhdas näyte modernismista

Rikoskomisario Petri Juvosen tavoittelee täydellisyyttä niin työssä kuin kotinsa sisustuksessa. Modernismia henkivässä kodissa menneiden vuosikymmenten design-aarteet ovat osa arkea.

Koti: Hel­sin­gin Hert­to­nie­mes­sä. Asun­to vuon­na 1957 ra­ken­ne­tus­sa ta­los­sa,  3 h + k, 69 m².

Asu­kas: Ri­kos­ko­mi­sa­rio Pet­ri Ju­vo­nen.

Punatiililattia ja kaapisto ovat alkuperäisiä. Kaapisto seisoo tiikkisten tukipuiden varassa.

Punatiililattia ja kaapisto ovat alkuperäisiä. Kaapisto seisoo tiikkisten tukipuiden varassa.

Hel­sin­gin vih­re­äs­sä Hert­to­nie­mes­sä, 60-vuo­ti­aas­sa ker­ros­ta­los­sa, asuu hel­sin­ki­läi­nen Pet­ri Ju­vo­nen, mo­der­nis­miin hu­rah­ta­nut ri­kos­ko­mi­sa­rio.

Etei­sen pu­na­tii­li­lat­tia on al­ku­pe­räi­nen ku­ten etei­sau­lan kaa­pis­to­kin. Se on kiin­ni­tet­ty tiik­kis­ten tu­ki­pui­den va­raan, jo­ten luon­non­va­lo pää­see etei­seen­kin.

Mi­ni­ma­lis­ti­ses­ti si­sus­tet­tu huo­neis­to suo­ras­taan kyl­pee va­los­sa. Täs­sä ko­dis­sa ei tar­vi­ta kir­kas­va­lo­lamp­pu­ja ei­kä te­le­vi­si­o­ta. Niis­tä vas­taa es­tee­tön, upea mai­se­ma.

Lue myös: Mo­der­ni talo, jos­sa kirp­pu­to­ri­si­sus­tus päi­vit­tyy tiu­haa tah­tia

1950-lukulainen ilme on Petrsin suunnittelema ja puusepän toteuttama.

1950-lukulainen ilme on Petrsin suunnittelema ja puusepän toteuttama.

Al­ku­pe­räi­nen il­me keit­ti­öön

Pet­ri muut­ti Hert­to­nie­men-ko­tiin­sa vuo­si sit­ten ke­vääl­lä.

En­sin re­mon­toi­tiin uu­sik­si 1980-lu­ku­lai­nen keit­tiö. Pet­ri laa­ti tar­kat suun­ni­tel­mat ja teet­ti re­mon­tin puu­se­päl­lä mit­ta­työ­nä.

Nyt keit­tiö näyt­tää sil­tä kuin se oli­si juu­ri rii­sut­tu pa­ke­tis­ta 1950-lu­vul­la. Vai­ku­tel­maa vah­vis­ta­vat va­lu­rau­ta­le­vyi­nen lie­si ja nos­tal­gi­nen jää­kaap­pi. Vaik­ka tiik­ki­set kaa­pis­tot ovat tum­mat, tun­nel­ma ei ole ah­das, vaan il­ma­va. Keit­ti­ön sei­nis­sä on myös pil­kah­dus mint­tua, val­kois­ta sekä mus­taa.

– Ha­lu­sin li­sä­tä kont­ras­tia, kos­ka sil­loin ruo­ka­pöy­dän ta­ka­na mut­kit­te­le­va Aal­lon ser­mi erot­tuu pa­rem­min.

Lue myös: Pe­rin­tei­nen pirt­ti säi­lyt­ti ko­dik­kuu­ten­sa mo­der­nis­ti

Katosta riippuu Serge Mouillen klassikko vuodelta 1958. Ikkunan vieressä Carlo Nason Muranolle suunnittelema lasivalaisin. Ruokapöydän takana Gino Sarfattin suunnittelemaksi väitetty punakeltainen seinävalaisin.

Katosta riippuu Serge Mouillen klassikko vuodelta 1958. Ikkunan vieressä Carlo Nason Muranolle suunnittelema lasivalaisin. Ruokapöydän takana Gino Sarfattin suunnittelemaksi väitetty punakeltainen seinävalaisin.

 Va­lai­si­mis­ta kaik­ki al­koi

Olo­huo­nees­sa pai­men­to­lais­ma­tot, skan­di­naa­vi­set huo­ne­ka­lut ja pel­la­va­ku­dos­ta­pet­ti luo­vat rau­hal­li­sen taus­tan klas­sik­ko­va­lai­si­mil­le.

Va­lai­si­met ovat Pet­rin eri­koi­sa­laa. Niis­tä he­rä­si hä­nen kiin­nos­tuk­sen­sa mo­der­nis­miin ja tar­kem­min Mid Cen­tu­ry Mo­dern -tyy­liin. Ark­ki­teh­tuu­rin, tai­teen ja mi­ni­ma­lis­ti­sen si­sus­tuk­sen yh­dis­tel­mä­nä tyy­li on ter­mi­nä mel­ko tun­te­ma­ton suo­ma­lai­ses­sa si­sus­tus­maa­il­mas­sa.

– Näi­den va­lai­si­mien ke­räi­ly ei ole hal­vin har­ras­tus.

Pet­ri on löy­tä­nyt de­sign-aar­teen­sa ul­ko­mai­sis­ta verk­ko­kau­pois­ta. Nii­tä on lä­hes mah­do­ton­ta hank­kia Suo­mes­ta.

Olo­huo­net­ta hal­lit­see rans­ka­lai­sen Ser­ge Mou­il­len suun­nit­te­le­ma 1950-lu­vun va­lai­sin. Ik­ku­nan vie­res­sä sei­soo puo­li­tois­ta­met­ri­nen Car­lo Na­son Mu­ra­nol­le suun­nit­te­le­ma la­si­va­lai­sin.

– Tämä on en­sim­mäi­nen valo, jon­ka lai­tan il­tai­sin pääl­le. Sen mat­ta­val­koi­nen valo on peh­meä ja luo upe­as­ti tun­nel­maa.

Aal­lon ruo­ka­pöy­dän ta­ka­na ole­val­la sei­näl­lä ko­mei­lee Gino Sar­fat­tin suun­nit­te­le­mak­si väi­tet­ty va­lai­sin. Sen muo­toi­lu on ge­o­met­ri­sen abst­rak­tia ja tuo mie­leen ava­ruu­sa­jan.

– Se on jou­kon hel­mi. Kut­su­taan sitä to­del­li­sek­si si­joi­tuk­sek­si har­ras­tuk­seen.

Lue myös: 3 x mo­der­ni kyl­py­huo­ne

Triennale -valaisin on Petrin ensimmäinen valaisinostos. Laatikosto on Muuramen. Sohva on Ben af Schultenin Artekille suunnittelema.

Triennale -valaisin on Petrin ensimmäinen valaisinostos. Laatikosto on Muuramen. Sohva on Ben af Schultenin Artekille suunnittelema.

En­sim­mäi­nen han­kin­ta

Gino Sar­fat­tin kans­sa sa­maa tyy­li­suun­taa edus­taa Ar­re­do­lu­cen Trien­na­le.

– Se on en­sim­mäi­nen han­kin­ta­ni.

Va­lai­sin sei­soo yl­vääs­ti par­ve­keik­ku­nan edes­sä mo­ni­vä­ri­si­ne ku­pui­neen ja vas­ta­pai­noi­neen.

Lue myös: Mo­der­nien ja pe­rin­tö­huo­ne­ka­lu­jen yh­dis­te­lys­tä syn­tyy rau­hal­li­nen koti

Makuuhuoneen katossa on Angelo Lellin kattovalaisin. Valaisinkokoelman uusin on  Robert Mathieun suunnittelema. – Se on kaunein koskaan näkemäni jalkalamppu, Petri sanoo. Arne Vodderin senkki istuu kodin kokonaisuuteen.

Makuuhuoneen katossa on Angelo Lellin kattovalaisin. Valaisinkokoelman uusin on  Robert Mathieun suunnittelema. – Se on kaunein koskaan näkemäni jalkalamppu, Petri sanoo. Arne Vodderin senkki istuu kodin kokonaisuuteen.

Tie­don­näl­kä kas­vaa

Ma­kuu­huo­neen sei­nän Pet­ri on maa­lan­nut näyt­tä­väl­lä ge­o­met­ri­sel­lä ku­vi­ol­la. Sen in­noit­ta­ja­na on ita­li­a­lai­sen Gio Pon­tin muo­toi­lu.

– Hän on Mid Cen­tu­ry Mo­dern -muo­toi­lun mo­ni­tai­tu­ri. En­sin löy­sin hä­nen va­lai­si­men­sa, sit­ten huo­ne­ka­lut. Sei­nän ins­pi­raa­ti­o­na on hä­nen ark­ki­teh­tuu­ri­työn­sä.

Ma­kuu­huo­neen sei­nää vas­ten on si­joi­tet­tu tans­ka­lai­nen tiik­ki­nen senk­ki. Sen yk­si­tyis­koh­dat ovat vii­meis­tel­ty­jä.

Kau­nis ja käy­tän­nöl­li­nen senk­ki tar­jo­aa täy­del­li­sen pii­lo­pai­kan kir­ja-aar­teil­le. Senk­ki kät­kee uu­me­niin­sa läh­de­te­ok­sia de­sig­nin eri muo­dois­ta: va­lai­si­mis­ta ja ryi­jyis­tä ke­ra­miik­kaan.

– Ri­kos­ko­mi­sa­ri­on työs­sä­ni jou­dun pa­neu­tu­maan asi­oi­hin pe­rin­poh­jai­ses­ti. Sama pä­tee ar­vo­de­sig­niin. Tie­don­näl­kä kas­vaa kiin­nos­tuk­sen myö­tä.

Lue myös:

Lumi Ac­ces­so­rie­sin pe­rus­ta­jan ko­dis­sa yh­dis­ty­vät upe­as­ti an­tiik­ki ja de­sign

De­signk­las­si­kot ja rau­hal­li­set vä­rit luo­vat ele­gans­sia ker­ros­ta­lo­ko­tiin