Artikkeli
Eamesin Lounge-lepotuolista voi katsella urbaanille sisäpihalle. Kasvipöytä on löytynyt Fasetti-huonekaluliikkeestä.

Eamesin Lounge-lepotuolista voi katsella urbaanille sisäpihalle. Kasvipöytä on löytynyt Fasetti-huonekaluliikkeestä.

Pauliina Salonen

Ma­ria Rau­tio Ku­vaus­jär­jes­te­lyt Lee­na Pel­to­kal­lio Ku­vat Pau­lii­na Sa­lo­nen

Entisessä käsityö­no­pet­tajien opistossa on kolmikerroksinen asunto, joka piilottelee keskellä Kallion kaupunginosaa

Entiseen käsityö­no­pet­tajien oppilaitokseen rakennettu kolmikerroksinen asunto on kuin rivitalo piilossa keskellä Helsingin Kalliota. Opiston jumppasaliin rakennetuissa veistok­sel­li­sissa tiloissa perheen keräämä kuvataide pääsee vaikuttavasti esiin.

Jen­nin ja Har­rin ko­din si­sään­käyn­tiä jou­tuu het­ken ha­ke­maan, en­nen kuin sen oi­val­taa. Kal­li­on ker­ros­ta­lo­jen lo­mas­sa har­maa, jul­ki­si­vul­taan vaa­ti­ma­ton ra­ken­nus jää ove­las­ti pii­loon. Asun­toon on käyn­ti suo­raan ka­tu­ta­sos­ta, mikä on jo si­nän­sä har­vi­nais­ta Hel­sin­gin kan­ta­kau­pun­gis­sa.

Suorat mustat portaat johtavat keskikerroksesta ylös. Näyttävä maalaus on Katriina Salon. Sen alapuolella Fasetti-huonekaluliikkeestä Hollolasta ostettu jakkara.

Suorat mustat portaat johtavat keskikerroksesta ylös. Näyttävä maalaus on Katriina Salon. Sen alapuolella Fasetti-huonekaluliikkeestä Hollolasta ostettu jakkara.

Si­sä­ti­lois­sa odot­taa kui­ten­kin var­si­nai­nen yl­lä­tys: kol­meen ker­rok­seen ra­ken­net­tu kau­pun­ki­ko­ti on il­ma­va, va­loi­sa ja täyn­nä tai­det­ta. Yk­sin­ker­tai­nen mus­ta por­taik­ko si­too ti­lat toi­siin­sa, ja valo lai­neh­tii si­sään suu­ris­ta kort­te­li­pi­hal­le avau­tu­vis­ta ik­ku­nois­ta.

Jen­ni ja Har­ri muut­ti­vat Kal­li­oon Hel­sin­gin Viis­kul­mas­ta vuon­na 2013. Van­haan kä­si­työ­no­pet­ta­jien op­pi­lai­tok­seen ra­ken­net­tu koti oli toi­vei­den täyt­ty­mys asui­na­lu­ees­ta ark­ki­teh­tuu­riin. He pää­si­vät muut­ta­maan täy­sin val­mii­seen ko­tiin ei­kä edes pie­nil­le re­mon­teil­le ole ol­lut tar­vet­ta.

− Mei­tä vie­hät­ti huo­neis­ton kes­kie­u­roop­pa­lai­nen tyy­li ja mah­dol­li­suus asua ri­vi­ta­lo­mai­ses­ti kes­kel­lä Kal­li­o­ta. Kau­pun­gi­no­sas­sa on li­säk­si ins­pi­roi­va ja bo­hee­mi tun­nel­ma. Olem­me asu­neet tääl­lä nyt lä­hes kym­me­nen vuot­ta, Jen­ni ker­too.

Asunnosta on käynti sisäpihalle. Suojaisa korttelipiha on turvallinen ja rauhallinen paikka kesäiseen yhdessäoloon.

Asunnosta on käynti sisäpihalle. Suojaisa korttelipiha on turvallinen ja rauhallinen paikka kesäiseen yhdessäoloon.

OPIS­TON JUH­LA­SA­LIS­TA RI­VI­TA­LOK­SI

Ta­lo­yh­ti­ön his­to­ria an­taa oman kiin­nos­ta­van nä­kö­kul­man asu­mi­seen eten­kin heil­le, jot­ka ko­ke­vat tai­teen ja kult­tuu­rin omak­seen. Hel­sin­gin­ka­dun, Tau­no Pa­lon puis­ton ja Alp­pi­ka­dun vä­li­maas­tos­sa pol­vei­le­va opis­to­ta­lo on val­mis­tu­nut vuon­na 1957. Kiin­teis­tö muu­tet­tiin asun­noik­si vuon­na 2008.

Jen­nin ja Har­rin koti si­joit­tuu ra­ken­nuk­sen ma­ta­laan osaan, jos­sa oli ai­koi­naan opis­ton juh­la­sa­li. Pit­kä­no­mai­seen sii­peen on ra­ken­net­tu kol­me per­soo­nal­lis­ta kol­mi­ker­rok­sis­ta huo­neis­toa.

Op­pi­lai­tok­sen hen­ki on edel­leen ais­tit­ta­vis­sa ta­lon käy­tä­vil­lä ja pie­nis­sä yk­si­tyis­koh­dis­sa. Esi­mer­kik­si yh­den ra­pun si­sään­käyn­nin vie­res­sä on vit­rii­ni, jo­hon on koot­tu opis­ton his­to­ri­aa ku­vaa­va näyt­te­ly. Toi­si­naan ik­ku­nas­sa ilah­dut­ta­vat pie­net tai­de­näyt­te­lyt.

Olohuone ja ruokailutila muodostavat yhtenäisen, näyttävän kokonaisuuden. Vanhan oppilaitoksen juhlasaliin on tehty persoonallisia kolmen kerroksen koteja. Sisustuksessa yhdistyvät kylmät ja lämpimät pinnat. Lasipöytä on Knollin Barcelona. EGS:n lasiveistosten yläpuolelle on ripustettu Raili Tangin teos.

Olohuone ja ruokailutila muodostavat yhtenäisen, näyttävän kokonaisuuden. Vanhan oppilaitoksen juhlasaliin on tehty persoonallisia kolmen kerroksen koteja. Sisustuksessa yhdistyvät kylmät ja lämpimät pinnat. Lasipöytä on Knollin Barcelona. EGS:n lasiveistosten yläpuolelle on ripustettu Raili Tangin teos.

ISO­ÄI­TI KE­RÄ­SI TAI­DET­TA

Tai­de on Jen­nil­le tär­keä osa elä­mää ja asu­mis­ta. Työs­sään Hel­sin­gin kau­pun­gin ke­hit­tä­mi­sa­si­an-tun­ti­ja­na hän kä­sit­te­lee tai­teen ja kult­tuu­rin hy­vin­voin­ti­vai­ku­tuk­sia eten­kin ikään­ty­nei­den nä­kö­kul­mas­ta. Ins­pi­raa­ti­on am­mat­tiin hän sai ai­koi­naan tär­ke­äl­tä ih­mi­sel­tä.

− Rak­kaus tai­tee­seen tu­lee iso­äi­dil­tä­ni, joka ke­rä­si ku­va­tai­det­ta. On ol­lut etuo­i­keus saa­da kas­vaa tai­de­te­os­ten kes­kel­lä.

Jen­ni us­koo vah­vas­ti tai­teen ja kult­tuu­rin hy­vää te­ke­vään voi­maan, ja aja­tus­ta tu­kee myös tut­kit­tu tie­to.

− Iso­äi­dil­lä­ni oli ai­koi­naan vie­lä hoi­va­ko­dis­sa­kin kaik­ki tär­keim­mät te­ok­set ym­pä­ril­lään, Jen­ni sa­noo.

Jennillä on erityinen tunneside Ulla Rantasen Auringonlasku-serigrafiaan. Marmorinen sivupöytä on asunnon edellisen asukkaan  teettämä. Kattovalaisin on Tom Dixonin.

Jennillä on erityinen tunneside Ulla Rantasen Auringonlasku-serigrafiaan. Marmorinen sivupöytä on asunnon edellisen asukkaan teettämä. Kattovalaisin on Tom Dixonin.

KAU­NEUS TUO HY­VIN­VOIN­TIA

Jen­nin ja Har­rin ko­dis­sa ei ole tyh­jiä sei­niä. Jen­nin mie­les­tä oli­si jopa hie­man ah­dis­ta­vaa elää tyh­jyy­den ym­pä­röi­mä­nä. Ko­dis­sa pi­tää it­ses­tään sel­väs­ti ol­la tau­lu­ja. Esi­mer­kik­si Ul­la Ran­ta­sen teos Au­rin­gon­las­ku oli Jen­nil­lä omas­sa huo­nees­saan lap­suu­den­ko­dis­sa. Nyt se ko­mei­lee pa­raa­ti­pai­kal­la asun­non kes­ki­ker­rok­ses­sa.

− Ran­ta­sen teos on mi­nul­le eri­tyi­nen, ja se läh­ti­si mat­kaan en­sim­mäis­ten esi­nei­den jou­kos­sa, jos asun­nos­sa syt­tyi­si tu­li­pa­lo, Jen­ni poh­tii.

Jen­ni ajat­te­lee, et­tä es­teet­ti­sel­lä ym­pä­ris­töl­lä vä­rei­neen, muo­toi­neen ja muis­toi­neen on suu­ri vai­ku­tus ih­mi­sen hy­vin­voin­tiin kai­kis­sa elä­män­vai­heis­sa.

− Ym­pä­ris­tö hei­jas­te­lee koko ole­mus­ta­si. Jos olet ai­na ol­lut te­ke­mi­sis­sä ku­va­tai­tei­den tai vaik­ka­pa te­at­te­rin kans­sa, on kau­hea aja­tus, et­tä se kaik­ki riis­tet­täi­siin yh­täk­kiä pois. Ih­mi­nen tar­vit­see ym­pä­ril­leen omat tär­ke­ät ju­tut van­ha­na­kin, Jen­ni pai­not­taa.

Use­at tai­de­te­ok­sis­ta on saa­tu vuo­sien saa­tos­sa lah­jak­si tai pe­rin­tö­nä. Myös Har­ri on vai­mon­sa myö­tä in­nos­tu­nut tai­teen ke­rää­mi­ses­tä. Hä­nen han­kin­toi­hin­sa lu­keu­tu­vat muun mu­as­sa ku­va­tai­tei­li­ja EGS:n la­si­veis­tok­set. Ne ovat vai­kut­ta­va näky mus­tan mar­mo­ri­sen si­vu­ta­son pääl­lä.

Huonekalut sointuvat kauniisti seinille ripustettuihin tauluihin. Seinällä Nanna Suden ja Pentti Kaskipuron teoksia.

Huonekalut sointuvat kauniisti seinille ripustettuihin tauluihin. Seinällä Nanna Suden ja Pentti Kaskipuron teoksia.

PALA KER­RAL­LAAN KOOT­TU

Si­sään­tu­lo­ker­rok­ses­ta las­keu­du­taan kes­ki­ker­rok­seen, jos­sa ruo­kai­lu­ti­la ja olo­huo­ne ovat avo­nais­ta, kor­ke­aa ti­laa. Alim­mas­sa ker­rok­ses­sa on rei­lun ko­koi­nen ma­ta­lam­pi tila. Toi­nen si­sään­käyn­ti on sul­je­tul­le kort­te­li­pi­hal­le, mikä tuo pien­ta­lo­mais­ta tun­nel­maa asu­mi­seen.

– Läm­pi­mä­nä päi­vä­nä pi­däm­me pi­ha­o­vea yleen­sä au­ki. Kal­li­on ja lä­hel­lä si­jait­se­van Lin­nan­mä­en hu­vi­puis­ton ää­net kan­tau­tu­vat haus­kas­ti si­säl­le, Jen­ni ker­too.

Si­sus­tus on ra­ken­tu­nut ajan kans­sa pala ker­ral­laan. Jen­ni sa­noo ihai­le­van­sa ih­mi­siä, joil­la on tai­to vi­si­oi­da het­kes­sä ti­laan tie­tyn­lai­nen tyy­li. Hän it­se läh­tee liik­keel­le vaik­ka­pa yh­des­tä huo­ne­ka­lus­ta tai esi­nees­tä ja ra­ken­taa hi­taas­ti asi­oi­ta sen ym­pä­ril­le. Ko­ko­nai­suus hah­mot­tuu in­tui­tii­vi­sel­la ot­teel­la.

Esi­mer­kik­si kes­ki­ker­rok­sen si­sus­ta­mi­sen Jen­ni aloit­ti isos­ta ruo­ka­pöy­däs­tä.

− Voi­sin elää vaik­ka puo­li vuot­ta il­man tuo­le­ja löy­tääk­se­ni juu­ri ne oi­ke­at, jot­ka pu­hut­te­le­vat mi­nua. Har­ri puo­les­taan te­ki­si va­lin­nat huo­mat­ta­vas­ti no­pe­am­min, Jen­ni sa­noo.

Vaik­ka Jen­ni ei vä­li­tä tyh­jis­tä, val­koi­sis­ta sei­nis­tä, hän ko­kee tie­tyn­lai­sen mi­ni­ma­lis­min vie­hät­tä­väk­si. Hän ei kui­ten­kaan voi ol­la ra­kas­tu­mat­ta vas­taan tu­le­viin esi­nei­siin, jo­ten si­sus­tuk­ses­ta muo­dos­tuu väis­tä­mät­tä vä­ri­käs ja run­sas.

Alin kerros on ikkunaton tila, joka toimii oleskeluhuoneena. Sohva on ostettu Iskusta.

Alin kerros on ikkunaton tila, joka toimii oleskeluhuoneena. Sohva on ostettu Iskusta.

KOTI

Hel­sin­gin Kal­li­os­sa

Vuon­na 1957 val­mis­tu­nees­sa en­ti­ses­sä kä­si­työ­no­pet­ta­jien op­pi­lai­tok­ses­sa 2 h + kk + s, 103 m², kol­mes­sa ker­rok­ses­sa.

ASUK­KAAT

Jen­ni ja Har­ri Rä­sä­nen sekä 1-vuo­ti­as ty­tär Kert­tu.