Taideteos kannattaa kehystää, jotta se säilyy paremmin.
Martti Järvi
Anna-Liisa Hämäläinen
1. Passepartout auttaa taideteosta säilymään
Ammattikehystäjä käyttää passepartouteissa eli apupahveissa ja pohjissa happovapaita pahveja, jotka auttavat paperityön säilymistä merkittävästi. Edullisissa kehyksissä ei yleensä ole happovapaita materiaaleja. Tämä ominaisuus näkyy vasta muutaman vuoden kuluttua.
Passepartout antaa työlle näyttävyyttä. Se myös pitää kuvan irti lasista. Kosteutta voi tiivistyä lasin sisäpintaan. Jos kuva tarttuu kiinni lasiin ja taulu putoaa seinältä, teos on pilalla. Tuplapassepartout lisää kolmiulotteista mielikuvaa ja sopii vaaleapohjaisiin töihin.
Kolmiulotteisuutta lisää kelluva kehystys, jossa kuvan taustaan tulee korotus.
2. Näkymättömällä lasilla kuriin valon vaikutukset
Perinteinen, kirkas lasi on altis heijastuksille. Heijastamaton lasi taas syö kuvasta pintatarkkuutta. Näkymätön uv-suojalasi eli niin kutsuttu museolasi, superlasi, toistaa värit ja yksityiskohdat parhaiten. Se suojaa kuvaa valon vaikutuksilta. Isossa työssä superlasi melkein kaksinkertaistaa kehystyksen hinnan. Silti joka toiseen kehystykseen myydään superlasi.
3. Suomalainen kehys kestää Suomen olotkin
Metallikehyksiä käytetään nykyään vain julisteissa, vaikka alumiini onkin teknisesti hyvä materiaali.
Puu on mielikuvaltaan pehmeä materiaali, ja siinä on käsityön tuntu. Suomalainen mänty on tiheäsyistä ja tasalaatuista, hyvä materiaali. Se myös pysyy suorana. Eteläisemmat puulajit voivat mennä ilmastossamme kieroon.
Asiantuntijana kehystäjä Erkki Turunen, Life Art, Helsinki, lifeart.fi.
Mitä kehystys maksaa?
passepartout + puukehys + lasi
25 x 25 cm:
alk. tavallinen lasi 48 e ja superlasi 64 e
50 x 70 cm:
alk. tavallinen lasi 114 e ja superlasi 185 e
100 x 100 cm:
alk. tavallinen lasi 240 e ja superlasi 440 e
LUETUIMMAT
LUETUIMMAT
Fokus Media Finland Oy
Hämeentie 153 C, 00560 Helsinki
Y-tunnus 3157774-2
Fokus Media Finland Oy
Hämeentie 153 C, 00560 Helsinki
Y-tunnus 3157774-2